lokalt turistande

tjoho

detta blir nog  det sista från thailand, Skall berätta om mina senaste dagars strapatser:)

tja vart var vi nånstans, jag har berättat om akvariet och en dags stiltje där efter. så vi e väl framme på onsdag om allt stämmer.

Och i onsdags begav vi oss för att besöka delfinariet. Jag var aningen skeptiskt innan, men det var riktigt bra. Delfinerna showade loss, de hade lärt sig en massa saker utan till, men bäst var det när de på jävelskap skvätte vatten på de som ville känna på dem efter showen. Det gav dem änna en personlighet. Men jag kan ju inte undra hur bra det är och hur långt det är från deras naturliga beteenden att showa så här. Men å andra sidan, vi lever ju i städer och sitter inomhus och vänder papper, det är ju också långt i från våra naturliga beteenden- fast å andra sidan mår vi väl inte jätte bra heller. Men det skulle inte handla om hur vi människor lever våra liv, tillbaka till delfinerna. De var 3 typ trubbnästa och 2 med långsmala näsor -såna som man tänker på när man tänker delfin. Fast de var lite spräckliga i färgen, mot rosa-naturligt jag vet ej, phon sa det men jag vet inte... Delfinskötarna var skickliga på det de gjorde, en av dem stod upp på två delfiner som simmade utan att hålla sig och det är ju verkligen skickligt.

Efter delfinerna. begav vi oss till en litet fänglse, som skapades av fransmännen på 1800-talet när de var här och härjade, det är de som heter farang och efter som få thai kan säga r har det blivit falang som nu innefattar alla utlänningar från västerlandet. Fängelset var en liten mini borg lr vad man skall säga, men det speciella var att fångarna satt på marken och ovanför dem var det en hönsgård -alltså hönerna sket ner på fångarna. inte jätte sjyst fängelse.

sen på hemvägen låg ett berg där munkarna tog hand om aper, så vi stannade nere vid för att se om vi såg nåra apor och de gjorde vi. Vi hade 6st små bananer så de var inte mkt men vi fick iaf hejat på dem, jag har ju sett och hållit apor förut så det var kul å heja på dem.

sen på kvällen kom phon son och de åt middag ihop, man äter liksom olika tider hela tiden här. iaf han försökte prata med mig men det var inte det lättaste då hans engelska var minsagt brisfällig. Phon hade inte heller mycket tid till att översätta då de förbredde för att en plattsättare skulle komma och kakla köket.

TORSDAG
Satt under mangoträdet, var nere och badade och så mycket mer än så gjorde jag inte. De höll på och kakla i köket hela dagen, man känner sig lite dum när man e hemma och inte har nått att göra men endå bara sitter på arslet. Phon och kaj var i stan i ärrenden.

Fredag
Vi åkte till ett vattenfall som ligger utanför chantaburi. Det var inte så mycket till vattenfall, missförstå mig rätt, men det föll inte så mycket vatten däremot var det lagun/sjöar/dammar lr vad man skall kalla det. Och dessa dammar var fulla med karpfisk, som man matade med nått grönt, nån typ bönor/ärtstänger. Och vad de "nappade", de ryckte och slogs om grönsaken. Sen skulle man ju även bada, tämligen obehagligt att bada med  fisken. Det är ingen fara när man matar dem å e beredd på att de kommer nära, men när man simmar å de e nått som nuddar bena lr armarna så e lite halv läskigt. Inte så man skriker, riktigt så sjåpig e jag inte men trevligt e de inte helt. Det var gött och bada i söttvatten, jag gillar sånt lagunvatten det är så klart och friskt, även om det oftast är ganska svalt. Sjöar kan ofta ha massa gojs i sig, å havet e salt med massa farligheter egentligen men lagunen är bara uppfriskande härligt. Vi var på denna utflykten ganska länge endå, sen bar det av hemmåt.

Lördag
Sista riktiga dagen i Thailand, spenderades självklart på stranden! Det var faktiskt ganska skönt och härligt, brukar bli lite smått rastlös men inte igår de var bara skönt. Badade, promenerade, läste och käka de gosaker som Phon kom med. Hon kom med jämna mellanrum för att hålla koll på mig:) Jag lyckades bara bränna mig på magen, halsen å lite på näsan, ganska duktigt endå, var på stranden från 10.30 till halv 4, fyra tiden å smörjde mig bara 2ggr. De var ju sista riktiga solningen. Sen på kvällen bjöd jag på resturang besök, kännde att jag måste gö nått som tack för att jag fått bott här och de tagit hand om mig.

Söndag
Avresedagen, än så länge har jag packat och städat mitt rum. Får nog plats med allt så de e ju bra;)

Kramar Louise

får se när det blir dags för äventyr nästa gång:)

Bangkok

Idag har det inte hänt så mycket, jag har läst ut ännu en bok, filosoferat och halvsovit under mangoträdet. Den enda smolken i bägaren är att grannens hund som sitter ensam hela dagen har talat om för granskapet att det är inget den tycker är kul.
Glömde att säga att jag var på massage i söndagskväll, de var rätt bra, thaimassage är ju mer välgörande än skön. Phons yngsta son är också här och hälsar på, han kom igår och jag träffade han i en 10min sen åkte han till sitt hotell där han varit hela dagen.

SÅ dags för slut berättandet om staden som fick mig att längta hem eller snarare drabbades av värme slag.

så sist jag skrev om Bangkok var det torsdagkväll och vi gick ut och åt på de stället med tråkigaste maten under vistelsen men som tog bäst betalt.
Fredagen- då begav vi oss till Grand Palace och Wat Phra Kaew på förmiddagen. Det är något som är som ett kulturellt och historiskt måste om man besöker Bangkok. Tycker absolut det var värt sina 400baht i inträde (thailändarna å andra sidan fick gå in gratis). Grand Palace är var det låter, vad man kallar slott, det är i kungafamiljens ägor och där tillexempel kröningen av kungen skedde för ca 50år sedan. De flesta viktiga cermonier (som jag förstod det) i kungafamiljen sker här.
Fick reda på att kungen levde som munk i 3månader för massa år sedan, drottningen skötte hela ruliansen när han var borta. Och mamma musikslingan du tänker på är nationalsången som går två gånger om dagen kl 08 och kl 18. För att återgå till Grand Palace, det är precis så guldigt och smyckat som sig bör.
Sen Wat Phra Kaew som är det man ser först, är det viktigaste templet i Thailand. Det verkar som att de flesta tempel börjar med Wat som betyder tempel-frågade precis phon... Templet är väldigt guldigt, smyckat och den finaste huvudbuddha statyn har ett kläddsplagg typ kappa som kungen byter 3gånger om året, buddhan är en kappa per säsong, vinter sommar och regn.
Att tänka på om man skall besöka dem som man borde göra, ta med vatten - det blir varmt. Man skall aldrig peka med fötterna mot buddha väldigt oartigt. Man måste dessutom ha "anständiga" kläder, långbyxor och skjorta är att rekomendera, har man inte tillräckligt täckande får man mot en deposition låna kläder.

Sen bar det av mot China Town, trodde detta skulle bli intressant och mer givande än havanas kineskvarter där jag bara hittade ingångsskylten sen tyckte jag att det så precis likadant ut. Men Bangkok var vi på, i alla fall vi tog taxibåten- väl värd sina 15baht var, var härligt att komma ut på floden lite där det blåste. För jag fick nog lite smått solsting på GP. Väl framme i China Town, visst märkdes det skillnad, det var kinesiska tecken på husväggarna och såna röd guldiga bollar och drakar. men vi gick en stund bland stånden, det mesta var krimskrams. Vi kom in på en sko avdelning där de flesta stånden bara sålde skor-felet var att man var tvungen att köpa minst 6par. Välkommen till Grosistmarknaden! detta fattar jag dock inte förren efter ett tag och nu var det verkligen dags för mat klockan var närmare 14. Dock verkade alla ställen bara smutsiga, så vi tog taxin hem och fick åter igen kanon käk hos tanten på hörnet.
Efter denna förmiddags bravader, sov jag siesta på hotellrummet och väntade på att utomhus temperaturen och solen skulle gå ner. Phon hade lust att typ beställa mat till rummet-hon var också helt slut. Men jag vet ju inte om och kanske när jag skulle återvända till Bangkok så jag tyckte det  borde finnas nått man kunde göra på kvällen.

Det blev till att strosa bort och titta på folk på och runt om Khaosan road. Såg lite annorlunda ut på kvällen lite andra försäljare men inte mycket skillnad förutom vid resturangerna stod det två unga tjejer i kortkorta klänningar gärna med nått ölmärke på klänningen, de stod och skulle "locka" till gäster till resturangen och ta hand om de som kom. Sicket jobb, vilket liv får man, tror visserligen inte att dessa tjejer sålde sig, åtminstonde inte på resturangen men endock, alla kommentarer, blickar och tafsande. Fulla idioter är alltid fulla idioter förutom när de är på semester då de blir ännu värre och fler.
Vi strosade omkring och jag i mitt stilla sinne tänkte att det är tur att man är född i sverige. Vi hittade en sko affär med väldigt fina skor så jag tänkte att jag skulle kunna hitta några skor som man kan ha i receptionen  men icke, storlek 40 var för liten, himla skit, det är inte kul när man har fötter som är för stora för de skor som finns. speciellt när man redan känner sig halvt som en jätte när man går omkring och är längre lr lika lång som de flesta thailänska män och tjejerna är en så där 15cm kortare. Men phon hittade ett par fina toffeltypskor som hon köpte. Kvällen till ära blev det nudelsoppa med kykling. Billigaste maten hittils och den var god:)

Lördag- Dags för vattenmarknad något som jag sett framemot och var en av de saker som jag ville se i Bangkok. Vi hoppade över den vattenmarknad som är mest känd och ligger 10mil söder om Bangkok, då folk beskrivigt det som ett antiklimax att åka 2tim från Bangkok för att se den. Phon pratade med personalen på hotellet och det berättade om en marknad som var i Bangkok och som var på dagen. Då jag hade hittat en som verkade bra på nätet förutom det faktum att marknaden började 04 och slutade 10 på morgonen. Vi åkte iväg på denna som receptionisten rekomenderat. Man hyr en longtailboat, de skulle kosta 2000baht för båten men vi fick det för 1500 och åkte ihop med två andra turister. Vi åkte iväg längs med floden och in i kanalerna, mycket mysigt och kul att få se staden från vattnet. På förmiddagen är det en sluss för att komma in i området vi skulle till, slussen var stängd en stund när vi kom dit så båten vände och vi åkte och matade fisk, man köper en limpa bröd för 20bath. Fisken var inte särskilgt vacker utan riktigt ful. Sen när vi väl kom fram till marknaden, vi hade mött lite damer längs med vägen som sålde souvinerer, men den flytande marknaden var en besvikelse. Det var några damer som lagade mat på sina båtar som låg in vid kajen, väldigt imponerande. men sen var resten av marknaden längs med en väg och var som vilket himla marknad som helst. Där fick vi strosa omkring i 40min som verkligen räckte det var ingen stor markand. Sen åkte vi igenom andra kanaler, detta var destomer intressant. Se hur folk levde, vissa i änna riktiga rukel och vissa i ganska flotta villor. Här och var på husen och murar kunde man se spår av översvämingen från i höstas, det syntes att vattennivå varit högre men bara max en ca 1meter. Har inte sett några andra spår på de andra platser vi besökt. Denna marknad kan ja knappast rekomendera, däremot rekomenderar jag varmt en tur på floden och gärna lite in i kanalerna också.
Även denna dag blev det käk hos tanten på hörnet:) hon var så glad att se oss.
Sen dags för nästa grej, jag hade läst om en väldigt stor utomhusmarknad i Bangkok, det vi såg var blandat med unga thaidesigners, konstverk, djurburar, handduksförsäljare och en väldig blandning av saker. Det var dock svårt och förklara att åka skytrain var något jag var tvungen att testa när jag var i Bangkok, och att det inte gick lika bra med taxi. Skytrain var väldigt bra! speciellt i en stad där trafikstockning var snarare regel än undantag. Vi såg ju dessutom marknaden ovan i från och den var minnsan stor. Tror inte vi ens gick igenom hälften, vi gick ju visserligen inte strukturerat så har ingen aning om hur stor del vi gick men ialla fall inte nära hela. Marknaden heter Chatuchak även kallad JJ, och rekomenderas varmt, det var en bra marknad och många av stadens ungdomar verkar shoppa här så det är ju ett bra betyg. Dock gör alla unga thaidesigners sina kläder i en enda storlek, verkar tro att onesizefits all lr så om du inte passar i den storleken skall du inte bära deras kläder. Så det är ett shoppning paradis för den som är storlek smalkortthailänska, alltså är du under 165cm och smal och drar i sverige storlek xs och möjligtvis s. Är man 172cm och inte liten nätt sak så, är det inte lika kul, man ser alla tjejer som har skitcool stil och alla dessa snygga kläder. Och jag hade dessutom dagen till ära klänningen som införsaffades i torsdags, den var gjord för nån som är 160...gah, hade mina svartatightsshorts under men den var liksom kort fast ändå inte. Men jag hittade en klänning som jag tyckte borde passa, men man får ju inte prova kläderna (förståligt, alla e ju svettiga och äckliga.). sen när jag provade den hemma, var den förliten över bysten, det gick ju ändå att ha överseende med, så jag skall göra kjol av klänningen eller om det är nån där hemma som är mindre än mig som vill ha den.
För att återgå till marknaden, så som sagt rekomenderar jag den varmt, men alla som inte är stolek xs, bör ta med sig ett måttband. Sen finns det väldigt mycket mer på marknaden än kläder, köpte ett par skor-storlek 41....men de var väldigt sköna och fina snörsandalertyp. Sen åkte vi tillbaka med skytrainet, man kom inte hela vägen hem med utan man fick åka buss en bit. På vägen till marknaden slog jag nästan huvudet i taket.....
Sen hemma köpte jag grillat, kött på pinnar mycket gott. Just de hon tanten på hörnet har bara öppet på dagen, anledningen till att vi aldrig kunde äta middag där. Vi åt maten och tittade på tv, det var sista kvällen i Bangkok och jag var aningen trött på staden.
Söndag var bara avresedag, taxin tog dock en sväng förbi kungahuset där de faktiskt bor, som var på vägen till minibuss stationen. Sen åkte vi i 110-140 till chantaburi, det finns inga rikitga hastighetsbegränsingar, phon kände inte till några och det finns inga skyltar.

Phon var mamigt bossig genom hela resan, hon ville vara snäll och hjälpsam och ville visa mig Bangkok. Men hon är inte från Bangkok och hade knappt varit där förut, så hon visste inte mer än mig om stan snarare mindre. Då jag läst på lite innan vi åkte dit, så Phon hade språket.
Staden är varm, 30gradig värme är skönt när man sitter under ett mangoträd eller är och badar-inte lika skönt i en stad. Så det blev väl lite mkt i sina stunder.
Sen har vissa ställen massa olika namn och folk pratar knappt engelska och de som gör de har en dialekt som är charmig när man inte måste förstå och jävlig irriterande när man måste förstå.
Stället vi bodde på var suveränt, grymt trevlig personal, frächt och bra sängar, det enda minuset är att badrummet var väldigt trångt, så inget för långa ocheller tjocka personer. Det hette Sourie@Rattanakosin Island. Det ligger på en bakgata som gör att man inte hör trafik men endå väldigt nära till allt.

Tror att jag kommer åka tillbaka till Bangkok men man bör nog få staden i små portioner och man behöver vara väldigt bra påläst, skulle viljat haft en guidebok över stan. För det känns ju som att det finns mycket kvar att se av staden.

kram Louise

tillbaka på landet

Hej

Vi kom hem igår från Bangkok och jag tänkte göra ett inlägg senare med Bangkok.

Men idag har jag läst, badat -vattnet var riktigt klart för första gången och varmt:) och bränt mig lite på armarna, alltid skall man vara en klant, antingen smörjer man sig så mkt så man inte får nån färg alls lr så bränner man sig.
Vi var en sväng på det lokala akvariet, det var inte så mycket för världen, de hade en tunnel där fisken simmar över en, fast mindre än universeums. Men de var kul att åka en sväng, sen var det väldigt mycket akvarium för att vara gratis:)

Just nu går den dagliga reklamen för kungen på tv, det går en snutt varje dag med allt bra han gjort. Just nu verkar han dock ha en presskonferans där han skäller på den nuvarande regeringen. Kungen har tydligen invigt akvariet som vi var på idag. Sen har han tydligen varit med vid byggandet/invigandet av fisk/räk odlingarna här omkring. Kungen här är mkt mäktig och man får absolut inte prata illa om kungen. Hört historier om att en engelsman som slängt 100 baht i golvet, sedeln där kungen är avbildad, åkt i fängelse för detta.

Och denna platsen ligger precis mellan Kho Samet och Kho Chang, men här finns som sagt inga utlänska turister däremot är det en hel del thailänska turister. Så det finns några resorter längs med stranden men iom att det är thai som är här, är inte stämningen och priser och sånt förändrat utan är fortfarande väldigt thailänskt.

Hej så länge

Tempel

Phon drog tidigt ivag till imigration for att fixa med lite papper, vi trodde hon skulle vara klar ungefar lagom tills att jag gatt upp och atigt frukost. Sa var inte fallet, sa jag fick dra ut pa stan sjalv, vi har tva tempel valdigt nara har sa jag gick och kolla in dem. Snacka om att man vanjer sig snabbt vid att vara tva och att den andra ar vuxen och pratar spraket. Men jag vande mig snabbt igen vid att vara ensam turist. Dock var det tva olika man som forsokte lura mig att aka tuktuk och aka till ett annat tempel, om jag hade gatt med pa de hade den tuktuken bara rakat stanna utanfor lite olika affarer som han har en deal med. Har last om detta pa natet innan och ar rent instingtivt avig mot folk som kommer fram till mig utan att jag fragat och skall hjalpa mig. De kommer fram till dig och sager att templet ar stangt och inte oppnar foren senare och att man borde aka till detta andra tempel sa lange. Jag svarade att jag vantade pa min thaikompis som skulle komma senare. Men jag var ju inte riktigt hundra pa om templet var oppet lr inte sa jag gick vidare mot ett annat, pa vagen dit fanns en turist byra, fick en karta och fragade om det var sant att det var stangt-falskt. Da kanner man sig anda ratt duktig, att jag ma vara ung falang men varken dum eller naiv ar jag.
Sa jag kolla in de templet och ett annat, kolla pa folk och vid 13-14 tiden var Phon klar. Kaka lunch pa samma hak som igar, det ags av en skon tant, hon ar tydligen 70ar och har en mamma som var 97ar.
Nu alldeles nyss var vid pa turistgatan khao san road, saljer turist grejor, kopte en vaska och en klanning.
Igar nar jag satt har och skrev, var myggen har igen och bossen sag att jag kilade mig och sa kom han med en flakt och djungelolja till mig. Sen satt jag och kilade pa ett gammaltbett da kom de med en salva till det-mycket snall personal:) kan helt klart passa in pa cityhotel;) Aven nu ikvall kom han med djunelolja och flakt. imorse raknade jag och ca 50ganger har myggen kalasat pa mig-sa omtyckt ar man.
Igar kvall efter att jag skrivit, gick vi ut och at, det blev pa en annan gaturesturang, 140baht denna gangen. God mat har det varit varje gang och annu har jag inte blivit nage dalig av det:)
Hej sa lange!

framme i Bangkok

Hej

Nu ar man I Bangkok, och trafiken hit till hotellet var helt galen! Mopederna kor I mellan bilarna och star forst vid alla roljus, se nom de tar nagon lucka kor de aven mot rott och hur som helst bara de snabbt kommer fram. For med bil tar det tid da det ar sa mycket trafik, men nar trafiken kor pa da gasas det for fullt. Vi akte minibuss fran Chantaburi, jag var den enda falangen och idag har det verkligen varit skont med Phon som kan spraket. For det kanns som valdigt fa pratar engelska. Det tog ungefar 4timmar att aka darifran till Bangkok. Jag satt for det mesta och iaktog trafiken och jag minns inte att det var sa mycket nya bilar for om aren? Eller det kan ju ocksa vara regions skillnader men de tar valdigt mycket nya bilar, det ar antigen pikisar eller kostymbyxebilar.

Framme I Bangkok var det dags for strapatsen hitta hotel, och det var inte helt enkelt for taxichaffisarna visste inte vart hotellet lag (inte sa konstigt, ar ju en jatte stad) men de visste inte heller var Demokrati monumentet lag som ar précis har I narheten. Sa Phon fragade runt och vi skulle ta buss, har stannar man tydligen bussarna mitt I gatan visserligen vid hallplatsen men de svanger inte in utan stannar I trafiken och sa far du som passagerare springa ut till bussen. Vi vantade och vantade men varan buss kom inte, sa vi tog taxi och denna chaffis visste var vi skulle ungefar. Vi akte med och han kor oss enda fram till porten, hotellet ligger inne pa en bakgata - bra slipper man hora lite av trafikbruset.  Vi checkar in och vi har en litet mysigt rum pa andra vaningen.  Klockan ar nu ca 15 pa dagen och bade jag och Phon ar sanna som maste ha mat. Phon hor sig for lite I receptionen och vi ater pa ett snabbhak strax utanfor. Aven har ar man enda falangen, det ar en tant som har sitt stand har nastan som ett cyckelkarrestand. Hade aldrig vagat kaka dar utan nan som kunde snacka thai med dem, men det sag rent ut och maten smakade bra. Inte jatte mycket kryddor men hon var val radd tanten for att jag inte skulle kunna ata om hon kryddade. Hela kalaset for mig och Phon mat+dricka 115baht ca 30kr. Helt okej lunchJ

Vi skulle ga pa liten promenade trodde jag, vi kopte massa frukt och promenaden blev runt kvarteret och tillbaka till hotellet. Sa har kakat en av de mest sota mangos hittils och jag ater samma barn (alltsa ater som ett barn –sorligt, pa thaisvenska) .

Sa nu ar det chill time och sa far vi se vad vi hittar pa till kvallen och imorgon blir det nog turisting:)Forhoppningsvis far jag se Bangkok ur lite mer Thai satt an om man akt hit utan phon. Men hon har hittils blivit tjenis med taxichaffisen, mat tanten, receptionisten och bossen pa stallet som tydligen ocksa ar polis. Sa detta blir nog bra, och det verkar som att de flesta fragar vad jag ar for filur for jag hor falang swede -och ar ganska saker pa att det ar jag.

Och ett plus med Bangkok tror inte att det finns mygg har, for det brukar val inte vara mygg I stader? Tror dock att jag précis blev biten. Och det finns inga malaria myggor de ar utrotade daremot finns det mygg med dengefeber

Klart minus ar ju trafiken och avgaserna, bygga ut kollektivtrafiken??

Tjoho over and out:)

lugnet före stormen

Hej

Idag vaknade man med mulet väder, så gick och la mig och sov lite och nästa gång man vaknade var det sol:) tänk om de funkade så hemma i sverige, att man kunde sova lite så var det sol igen. I sverige blir det väl isf enligt törnrosa style.

Phon å Kaj åkte till stan i lite ärrenden och jag stannade hemma, kändes mycket mer lockande att sitta och läsa under mango trädet. Satt först lite i solen, man får väl försöka bli lite brun.

Långt senare efter glass och ännu mer läsande begav jag mig tillsammans med Phon till stranden. Jag liggandes i solen solande och Phon under ett träd halvsovande i skuggan. Hon vågar inte släppa ner mig till stranden själv.

Vi har bokat hotell och platser på minibussen och imorgon bär det av mot den stora staden Bangkok. Och stor är den verkligen bor nånstans mellan 10-15milj människor där. Så det är ju inte direkt lite. Planerna så har långt är att kolla in en vattenmarknad som har öppet 04-10 (får väl hoppas att det är bra:), China Town, Wat Phra Kaew & Ankor wat (ett tempelområde) och lite fler turisgrejor. Resten får vi väl komma på framme i Bangkok. Hemmåt åker vi igen på söndag, som jag har fattat det är nog söndag första dagen på det kinesiska nyåret och sen håller det på i en vecka.

En av de få nackdelarna med att vara här (är uppenbarligen är släkt med mamma) är alldeles rödprickig av myggbett.  Visserligen inte lika stora som mammas, men endå, mygg är nått man totalt glömmer under vintern. Så de kan ni ju hemma glädja er att ni slipper än så länge.

Vet inte hur mkt internet jag kommer att ha tillgång till i Bangkok så....

Kram

Är man exotic lr??

Hejsan

Avslutade gårdagens inlägg med att skriva om mitt härliga bad:P
Senare på kvällen åt vi thailänska kräftor, de ser inte alls ut som svenska. De thai har tex inga klor och har ett platt huvud. Smakar lite annorlunda, men skaldjur är skaldjur.....kött e hundra gånger godare (döda mig inte).

Jag somnar ganska tidigt på kvällarna sen så vaknar jag mitt i natten ungefär lagom till att man skulle gått och lagt sig hemma. Så ligger man och läser mitt i natten och så går man inte upp fören 9-10 tiden och det är ju lite synd för det är ju på morgonen och dagen som man kan göra saker.

Idag har vi varit inne på tur i den närmaste stora staden, Phon bor nämligen på landet, vi har ju grannar runt omkring och så. Första stoppet var på ett ställe som hade gjort myggnät att sätta fast i fönsterna, det var lite otympliga för bilen. Så vi hämtade upp dem på hemvägen ist. NÄsta stopp var kakelbutiken, de skulle köpa kakel att sätta bakom spisen så det inte skvätter så på väggen, här kostar kaklet från 158 thai baht ca 40SEK kvadratmetern. Nästa stopp var typ coop forum/ica maxi style, Fick träffa Phons äldsta son utanför en liten stund. Blyg kille sa inte så mýcket och hade nog en av de minsta hundar jag sett, stolek kattunge och fluffig som sjutton.

Väl hemma igen blev det lite läsning under mangoträdet och glass killen körde förbi så vi köpte lite glass har lite smak av kokos. Så var det på kuba också att det var en som körde runt och sålde glass, där visserligen på cykel och här på de färdmedel mest använt av thaiarna mope.

Sen cykla jag ner till standen för att bada och sola lite. Efter en stund kom Phon, hon ville väl kolla så att jag kommit rätt. Då visar det sig att det kommit några killar som sitter på sina mopeder och tittar på mig....män!!! fattar inte hur det ens kan vara intressant och titta på någon som ligger och läser, visserligen i bikini men endå. Så Phon ville inte åka hem utan kände att hon behövde vara där och vakta mig, sen så sa en man till henne att hon skulle ta kort på nrplåtarna och då for de med en väldans fart. Sen pratade hon med samma man som sagt till henne att fota dem, så han skulle ha lite koll på mig så åkte hon iväg på marknaden. Och det var inga fler problem. Men man blir ju förbannad att man konstant känner sig betraktad som ett objekt.

Men så fort jag är iväg nånstans ser jag att folk tittar lr aa stirrar på en, men de har ju mer hyfs än i indien och tittar bort så fort att jag tittar på dem.

Nu ikväll har vi varit på resturang vid havet och käkat. Trevligt att sitta vid havet och äta. Det var en liten väldigt söt thai tjej som sprang omkring och badade, men hon hade pepsi i nappflaskan-nyttigt. Väldigt få thailändare badar i havet och de som gör det badar i kläder. Vilket gör att man kan förstår att man väcker lite uppmärksamhet men endock hur intressant kan en tjej i bikini vara.

Vi har börjat planera inför att åka in till Bangkok som troligtvis sker nu till helgen då nästa vecka är det kinesiska nyåret och mkt är stängt. Skall bli intressant att uppleva ett nyår i kinesisk stil.

Det märks att jag endå förhållandevis nyss var på kuba, för det blir många jämförelser.

En annan parantes den thailänska trafiken är ju galen, som ni säkert hört talas om. Men ibland värkar det verkligen vara anarki i trafiken, man får tydligen på vissa få ställe köra mot rött- känns det som en bra regel lr?
Sen så kör du som farang/falang (betyder vit västerlänning) är allt som händer ditt fel, kör de på bakifrån-ditt fel, öppnar en dörr rätt ut i gatutrafik-ditt fel. Detta är iaf en myt, har inte riktigt fått det bekräftat om det så att allt är farangs fel.

Hej då från värmen;P

tjoho thailand:)

hejsan

Nu har jag åkt till thailand som de flesta redan vet, pappa tyckte att jag skulle skriva här på bloggen även om detta inte är någon långresa. Så det tänker jag nu göra, skriva alltså.

Sista minuten, blev det verkligen köpte biljett vid 12 tiden i torsdags och 02.55 gick bussen fredag morgon ner mot köpenhamn. Satt och halv sov till kl. 10.30 på kastrup innan man kunde checka in, sen lite taxfree shopping presenter till dom jag bor hos, en flaska johnny walker red label och en parfym-elisabeth arden (tror de e bra, kan inget om parfym, wiskey har man ju lite koll på).

Flög thai ariways. Det var härligt med lite färg på planet inte som det brukar vara trött blå lr röd färg utan här var det rosa, lila och gula stolar. Sen var filtarna lila och personalen har ju fina thai dräkter. Så de såg ju trevligt ut.

Landar tidigt på morgonen, när jag kommer ut tar det en stund innan jag hittar Phon (hon jag hälsar på) vi hade ju inte bestämt någon mötesplats så note to self-bestäm mötesplats, gör alltid saker enklare.

Under jag gick på flygplatsen tänkte jag på att flygplatser skall ju vara en internationell steril miljö, men de luktar alltid olika beroende på vart man är. Det är lite olika tempo och stäming även om det går stressade kostymgubbar överallt på alla flygplatser, dock var det väldigt få i havana (tror inte det var en enda).
Sen det var det reklam från telia på svenska på flygplatsen- det är hemskt. Den som påstår att turism bara är positiv behöver tänka lite till, men det är ju väldigt bra att folk möts i från olika kulturer. Men hur mycket möts kulturer i chaterturismen??

Men det var ju meningen att jag skulle skriva om vad jag pysslar med så det skall jag återgå till.
Så från flygplatsen tog vi taxi hem till Phon, en resa på ca 20-25mil (åk de med taxi i sverige-den notan) men här blev det inte så farligt.
Det känns inte helt nytt utan ganska bekant även om jag aldrig varit i denna delen av thailand.
Jag kanske skall presentera Phon, för er som inte känner henne. Phon är Thailänska men bor i Sverige, hon jobbar på hotellet och vad man kallar husfru och städerska. Phon är mycket snäll.
Phon har en svensk gubbe och de bor här nere i thailand på semestern.

Igår var vi på en av de lokala marknaderna och miljö&hälsa hade fått hjärtsnörp om de varit här. Kött och fisk som ligger framme i 30 gradig värme. vilket kött sen griljerade råttor ursch... Sen de säljer ju lite allt möligt på såna här marknader även om det mesta är mat, det var en som hade gjort om ett bildäck till stereo. bra återanvändning där.

och idag har jag varit en snabbis på stranden som ligger ca 10mins cykelväg härifrån- härligt:P Tog ett dopp vattnet var lite lagom svalt en så där 25grader och luften är det ca 30grader så de e varmt och gött. nu mitt på dan känner man hur man riktigt smälter bort när man är ute:) så de är gött med lite omväxlning gentemot hemma.

hej så länge!

Granada och Sevilla

Jag kom till Granada pa en lordag eftermiddag, hela familjen var och motte mig vid stationen och det kanndes trevligt att vara tillbaka. Vi akte hem och jag fick traffa det nya tillskottet i familjen, en liten hund som heter kenia. Marina hade hittat henne losspringade och herrelos en dag sag hon hade blivit omhandetagen av familjen. Det marktes fortfarande lite smatt att hon antagligen blivit utsatt for slag osv. Jag och Marina tillsammans med en annan tjej som jag ocksa traffade genom utbytet, Claudia akte in till Granada. Marina och Claudia bor i en by som ligger lite utanfor Granada. Vi akte in, at creps med choklad. Senare pa kvallen kom aven Lorena och vi alla 4 at lite tapas och sag pa film. De hade en filmsida dar man sokte pa film och kunde se 75min utan reklam och helt gratis. Sen skulle man tydligen vanta 30min lr betala, det rackte med att uppdatera sidan nara ganger sa var vantetiden 1min. Har vi natt liknande i Sverige?
Sondag betyder slaktmiddag, denna sondagen var det paella hemma hos marina. Faktiskt sa avar denna paellan helt okej (jag har innan inte tyckt att paella varit sakskildt gott.) Marina har gor goa morforaldrar, aa foraldrar for den delen med. hennes mamma som ocksa heter marina ar jatte snall och trevlig. Mammor verkar vara det runt om i varlden. Egentligen undrar jag varfor man umgas sa mycket i samma alderskategorier? gamlingar ar trevliga sa aven mammor, jag har kommit fram till att jag trivs ratt bra i sallskap av folk som ar aldre an mig.
Jag turistade inget sarskilt i Granada da jag redan sett allt med guide nar vi var dar med skolan. Pa dagarna var jag hemma och tog det mest lungt. En kvall var vi hela familjen ivag och kollade pa en konstutstallning gjord av en lokal konstnar, med honom sjalv som guide. Dock pratade han alldeles for mycket och avancerat for att jag skulle forsta allt. Men bilderna sager ju en hel del sjalva. Han hade malat direkt pa vaggar och tak, grymt coolt faktiskt och han var duktig. De hade gjort ramar enda runt konstvarken och de ramarna ahade marinas pappa gjort som ar snickare (tror att han ar finsnickare).
Jag var aven med pa en av marinas danslektioner och kolla pa. vilket man inte alls brukar fa lov att gora i sverige. Marina haller dessutom engelska lektioner for barn, nagot som inte jag skulle vaga mig pa och da pratar jag battre engelska an marina. Fast iofs hon pratar minst lika bra som deras larare och pluggar engelska pa universitetet sa de lar sig sakert en hel del.
Jag och marina var inne en gang till i Granada pa shoppingtur, jag kopte vykort och en flaska vin till marinas pappa som pa sondagen (sondag nr2 som jag var dar) blev overraskad med ett kalas. Han hade pa torsdagen fyllt 50ar, pa torsdagen var vi hemma hos morforaldrarna och at tapas.
Som sagt marina och marina hade fixat ett kalas for honom, tror inte att han hade anat natt innan sa det var kul. Det var en tapas buffe ute pa garden tillsammans med slaktingarna och grannparet som de var valdigt bra vanner med.
pa tisdagen gjorde jag smorgastarta som jag aldrig tidigare lagat med det gick bra, alla blev nojda. de tyckte att den var valdigt god och slog fast att sverige hade godast mackor. mamman hade namligen last om smorgastarta pa en spansksida, sa da nar de hade en svenska boende hos sig passade det ju bra att jag tillagade ratten.
onsdag eftermiddag bar jag mig av till Sevilla, har skall jag vara tills imorgon eftermiddag.
Sevilla, alltsa,
torsdagen angades at att strova omkring och se det man skall se, fast visserligen bara fran utsidan men enda. Besokte plaza españa, vilket de har i nastan varje stad, men av de jag varit pa sa ar plazat i sevilla helt klart vackrast. Sa besoker ni nan gang sevilla, missa inte plaza españa. Jag sov aven siesta, for nu borjar det bli riktigt varmt har i spanien och sevilla i synnerhet. temperaturen ligger strax over 30grader, sa man haller sig i skuggan om man skall orka gora natt. Pa kvallen motte jag upp med Mabel, som ar kusin till en av grannarna pa kuba. Jag, mabel och hennes kompis gick for att ata tapas, jag hade redan atigt vid 19tiden for det var inte bestamt att vi skulle ata sa jag ville inte vara hungrig. Vi motes upp runt 21.30, sa maten at vi inte forren runt 22.30. Det komemr bli konstigt att ata 16.30 hos farfar sen, da jag nu ar van vid att som tidigast ata middag kl.19, oftas blir det runt 21. Vi at forst nan slags friterad spenatmassa (som faktiskt smakade gott, jag ar inget stort fan av spenat) och sen kyckling. Resturangen vi var pa var sa smockad med folk att vi at staende, men det var inte alls konstigt har. tank va mycket mat man kunnde salja i puben om folk stod som packade sillar och at. Okejda riktigt sa illa var det inte, men det ar vanligt att man far sta upp att ata. Pavag till och ifran detta stalle sa passerade vi ett torg dar en paroktarkitekt fatt harjat, han hade skapat nan vit futuristisk skapelse. Vilket ar jatte vackert och passande i ett gammalt kvarter, det ar alltsa inte bara i goteborg/sverige som det slosas pengar pa onodigheter.
Idag var jag pa katedralen som jag blivit rekomenderad att ga till, jag kan inte rikigt tala den katolska kyrkans pralighet. Sen undrar jag, betalar man i sverige for att ga in pa vadstenakloster, uppsala katedral/kyrka, storkyrkan i sthlm? For har i spanien far man betala for att ga in i alla kathedraler, (atminstone valdigt manga av dem)
Sen besokte jag aven ett slott, jag sag mestadels tradgarden, som var valdigt vacker. och snacka om att de kunde gora fracka tratak forr.
nu skall jag ut och ata middag, kl ar nu ca 21 sa det blev sent idag med.

hasta luego!
imon bar det av till malaga som ar mitt sista stopp i spanien for denna gangen

Granada, men framfor allt nyheten, hembiljett kopt

Hejsa

Jag ar fortfarande i Granada hos min van Marina.
Det ar mycket trevligt, imorgon skall jag vara med pa 50ars kalas.

Mer om Granada sen,

JAG HAR KOPT FLYGBILJETT HEM! gaah lasktigt som skjuttan. Men nu ar det kopt. Jag aker fran spanien den 18april och ankommer 19 april pa arlanda flygplats. Turen gar via norge med ett stopp pa nara timmar. Fran arlanda skall jag ta mig till Gavle och besoka min farfar nagra dagar och sen bar det av hem till Goteborg.
Det kanns en smula konstigt att det liksom redan skall ta slut, att jag redan skall tillbaka till vardagen. Visserligen har jag levt vardag bade pa kuba och har i granada och nagon slags vardag blev det aven i Barca. Men samtidigt skall det bli skont att komma hem till allt och alla:D for visst har jag saknat er under min resa. Men samtidigt finns det saker och manniskor fran min resa som jag kommer att sakna nar jag kommer hem. Kanske skall jag inte sitta har och utvardera resan jag har ju lite kvar. Skall till Sevilla och Malaga (dar planet lyfter ifran) forst.

jag glomde visst....

jag skrev ju att jag var trott, glomde att fortalja vad jag haft for mig har i Alicante. Som sagt kom jag ner i onsdags, var tankt att jag skulle traffa Raquel redan pa onsdagen, men hon hade skola nar jag kom och sen vet jag inte vad som gjorde att hon inte horde av sig. I alla fall jag strovade omkring en smula och satte mig pa pradon och kolla pa folk, en trevlig sysselsattning som jag agnat mig mycket at under min resa. At lite glass strova lite till i solskenet, har ar det faktiskt en helt okej temeratur, som maj ungefar. Sen tillbaka till hostalet, Raquel horde som sagt inte av sig under hela onsdagen, sa jag tog min bok, Alkemisten, och kopte mig en pizza och satt pa en trappa sjalv och tyckte att jag var lite ensam men att livet enda ar ratt gott. Jag hade ju min bok, och det ar minsann ett utmarkt sallskap, speciellt eftersom att det ar en bra sadan. Sen nar jag kom tillbaka, sa hade jag fatt en rumskamrat som var svenska fran Sthlm. Sa vi pratade en hel del om bade det ena och det tredje.
Torsdagen, pa Raquelfronten intet nytt....jag sov hela formiddagen och sen at jag lunch pa ett trevligt stalle och tog min bok till standen och laste ut den. Satt pa stranden under eftermiddagen, horde bade svenska, spanska, engelska, italienska, tyska och sakerligen mer. Det var ett himla kackel pa folket runt omkring men det var bara trevligt, nar boken tagit slut hade jag ju tillgang till andra historier. Sen vid 17tiden har Raquel hort av sig pa FB, jag kunde komma till henne pa middag. Vilket jag gjorde, efter att ha snackat lite till med svenskan. Jag kopte med mig en flaska vin, som uppskattades. Kom dit efter lite virrande med bussen. Raquel bor nu alltsa har i Alicante, tillsammans med en annan tjej fran Villena hon var dock inte med pa utbytet men jag hade traffat henne. Sen sa bodde en tyska hos dem, plugga pa universitetet lr natt, forstod inte riktigt vad hon gjorde. Sen fick jag lite sma pikar for min spanska, jag snackar tydligen spanska med en Kubansk dialekt, vilket iofs inte ar sa konstigt. Men det verkade som under raderna att det ar den spanska spanskan som man skall prata att den ar det riktiga och inte den sydamerikanska, sen ar det ju bara fragan vilken som pratas av flest. Och dessutom lyckas jag gora mig forstad och forstar ar jag nojd.
For att aterga till mina vardar de bada gick andra aret pa universitetet, bada ar ocksa 91or men har slutar man "gymnasiet" ett ar tidigare och troligtvis gar de allra flesta direkt till universitetet. Raquel pluggade spanska och litteratur och skulle bli larare for "gymnasiet". Spanien har ett annorlunda skolsytem man gar i en skola tills man ar 11/12 och sen en annan fran 12/13 till 18. Det kandes valdigt vuxet att ha egen lagenhet, vara pa andra aret pa universitetet. Deras lagenhet var dessutom valdigt fancy, nybyggt och valdigt uppiffat. Sa det kandes inte direkt som en studentlagenhet.
Fredagmorgon, Raquelslagenhetskompis kom och hamta mig pa hostelet (Raquel hade lektion) och sen begav vi oss hem till dem. Det blev en himla massa stoj hemma hos dem, for Irene och en tyska som bodde hos dem samt nagra andra kompisar skulle pa en universitets grej pa eftermiddagen och det skulle fixas infor den. och Raquel skulle till Madrid och hennes pojkvan dar. Men vi at allisammans lunch ihop, sen slappte de av mig i narheten av hostalet y aqui yo estoy. Imorgon bar det av mot Granada som sagt.

Chao

livets sma funderingar

jag borjar med att saga att jag ar en smula trott sa om inlagget blir en smula ostrukturerat sa beror det pa det, jag vet val inte ifos om jag ar sa dar himla strukturerad nar jag skriver i vanliga fall heller. Men det ar klart jag ar ju inte den mest strukturerade personen sa varfor skulle jag skriva strukturerat.

Jag har varit hos Raquel nu pa formiddagen, trevligt. Men nar man ser kompis gang prata och flamsa sa saknar man de sina. Att sitta med sina kompisar och flamsa och tramsa om allt som varit och skall komma. Alla intern skamt som finns och bara den dar vanskapen som finns. Gud vad jag saknar alla mina kara vanner! Till sommarn da smaller det;)
Men jag har kommit framtill att vi manniskor ar bra lika, men enda skall vi likt forbannat dela upp oss i grupper, stanga ute vissa, ser ner pa andra och ha vissa som man avgudar. Nar vi alla egentligen ar sa himla lika, fast enda olika.
Som om vi bara ger varandra mer karlek och varme sa minskar varldens morka sidor. Sa borde i alla fall ekvationen vara, om nu 1+1=2 i det verkliga livet. Sa om vi plussar sa minskar det pa minussidan.
sa jag uppmanar till kramkalas, om du kramar 3 och sager till dem att de ocksa maste krama 3 osv...sa har snart hela varlden fatt en kram.
Det ar sa vi kommer att losa varldsproblemen.

Imorgon skall jag till Granada och MARINA:D:D det ar tjejen som jag traffade pa mitt utbyte pa gymnasiet. Hur lange jag skall vara dar och vart jag skall sen vet jag inte....den som lever fa se och det tanker jag ju gora.

tjo flojs
hasta luego

Estoy en Alicante

Ja, nu ar jag har i en stad som jag faktiskt varit i forut, dock valdigt lite da vi spenderade mesta tiden i byn Villena.

Gardagen i Valencia, det blev ingen walking tour, guiden dok inte upp eller var i alla fall senare an en halvtimme. Sa jag hange pa Aussie tjejerna pa lunch, sen strovade vi omkring i staden. Sag bland annat La Lonja som ar varldsarvlistad, valdigt fracka pelare och en sal med ett valdigt fint tak. Sen begav jag mig hemmat, for att bara ta det lungt. Var ratt trott, man blir faktiskt ratt trott av att resa.

Idag tog jag bussen till Alicante, och senare idag skall jag forhoppningsvis traffa Raquel, hon ar i skolan nu.

Hasta luego!

Valencia

Igar lamnade jag alltsa Barcelona for en kort visit i Valencia innan jag aker till Alicante och halsar pa Raquel, tjejen som jag bodde hos nar jag var pa utbyte i 8an.
Igar precis nar jag checkat in tog en Australienskisk tjej som ocksa kom igar kontakt med mig. Vi gick omkring i stan och tittade. Sen kom en kompis till henne och jag fick folja med dem pa kvallen nar de skulle ata tapas. Det var trevligt att fa prata engelska aven om jag inte forstod allt aussie slang. De kande varandra genom nan Europa tur de akt pa for nagra arsen, vilket gjorde att jag fick hora lite historier fran den resan och den ena tjejen jobbade med sana turer har nu. Snacka om att de dricker, alla historierna var fyllehistorier och de hade varit pa massa stallen i europa men det var lite minnesluckor har och dar.

Valcenica ar staden och provincen dar Apelsinerna odlas.

Idag har jag varit pa den gamla fina marknaden och kopt lite frukt. Nu skall jag strax pa free walking tour, for att fa se det man skall se.

Hasta la vista

Barcelona

jag har nu lamnat denna staden at sitt ode, men det var kul sa lange det varade fast det mest roliga var sallskapet Elise och Mie. Ja aven Mie hade letat sig ner till staden, hon pa en weekend resa. Men for att fortsatta dar jag slutade forra gangen. Manchesterbar blev det pa kvallen och nagon dar hade varit mycket i sverige i borjan av 90-talet, fanns massor av konsertbiljetter fran bla gota lejon, stockholm.
Tisdagen agnades at att strova runt och bara ta det lungt, ladda batterierna da vi skulle kora sten hart turistande nar mie kom. Tisdagkvall spenderades pa en irlansk pub, dock ingen av de tidigare namnda. Har varit pa fler irlanska an spanska pubar, sen ar val iosf just pubar nagot ganska brittiskt/irlanskt. Vi vandrarde aven runt i barrio gothic, den aldsta delen med en massa sma slingrande gator.
Onsdagformiddag vandrade jag och Elise runt i stadsdelen Gracia, dar det fanns massa fina vintage/second hand butiker. Synd bara att man redan har full gaderob och inte massor av pengar, fanns flera fina klanningar men som sagt det finns bara en planet och jag har klader. Vi at aven jodgubbar i solen, som ar odlade inom landet vilket kanns lite exotiskt att man kan ata det i mars. Sen ar ju Svenska gubbar hundra ganger godare. Det fanns aven viktiga budskap at folket; Karnkraft? NEJ TACK!
Pa onsdag eftermiddag mote jag upp MIE som kom till stan:D Efter gatt runt och fixat lite bar det av mot tapas bar:) forsta spanska kulinariska upplevelsen, lite olika tapas ratter och till det dracks sjalvklart Sangria. Det var mycket trevligt att nastan vara fullt gang igen, de som saknades var ju Amanda och Angelica. Efter en tillstallning med mycket skratt och berattelser bar det tidigt av mot bingen.
For torsdagen agnades at hardcore turistande, vi akte turistbuss de tva turer som fanns. Sa har nu sett lite av allt man skall se som turist i Barcelona tex La sagarda familia (kyrkan som Gaudi ritade och som annu inte ar fardig). Lite av OSbyn, camp nor (barcas arena), hamnen och mkt mer. Forovrigt om jag klagat pa vad man kan kopa i denna varlden, da hade jag annu inte besokt Barca shoppen, du kan kopa barca; barnvagn, sangklader, klader, parmar, pennor, bollar, fotbollsklader, gosedjur, barnleksaker, olglas, shotglas, dricksglas, chips, godis. Sen inne i stan finns det en affar som saljer barca kylskap, eso es locura. Torsdagkvall efter middag pa mitt vandrarhem bar det av till Elises favo klubb i Barca, Apollo. Vi kom lite tidigt, innan klubben oppnat (vi kom kl 12) sa vi gick tvars over gatan for att dricka det som skulle drickas for kvallen, energidricka. Vilket ar ratt bra om man vill halla igang och festa men enda vara nykter.
Detta fik lag ganska nara "Bagdad" som ar Barcelonas kanda strippklubb, män for helvete nar skall de borja anvanda sin fantasi istallet for att utnyttja sina medmanniskor. Blir sa forbannad, bojkotta patriarkatet! (en sak som inte har med reseblogg att gora, borjat folja en serie som handlar om feminism och vart samhalle, finns pa msn.se.)
I alla fall vi drack upp varan energidricka i langsam takt da stallet oppnade 12.30 och man behover ju inte vara forst in. Val inne sa vilken ar forsta bandet man hor (det ar 80-tals tema) jo Roxette, sverige ar minnsan overallt. Har jag berattat att forsta laten pa bussen till Cienfuegos var Abba, chiqutita tror jag bestamt att det var. Och pa kareoke kvallen sjongs Abba, har satt reklam for Hastens sangar osv. Sverige is the shit. Jo for att aterga till Apollo, det blev en mycket trevlig kvall med mycket dans och bra latar. Men män upphor aldrig att irretera, vem har sagt att min midja ar allman plats eller att jag vill prata med kalle och hans hundra polare. Nu var det inte jatte mycket, det var bara en som tog mig om midjan och typ kanske 2-3 som garna ville prata med en. Men fortfarande, at skogen med männen, kom tillbaka nar ni kan uppfora er!
Det blev ratt sent dar pa torsdagskvallen, det var ju sa kul:) vilket gjorde att det enda vi hann med pa fredagen innan elises skolan var en fika. Men det ar ju ocksa trevligt:) Sen strovade jag och mie omkring, tog en glass i solen och bara tyckte att livet ar ratt gott enda:) Sen bar det av till Elises skola for att halsa pa. Efter det skillde jag och Mie pa oss, Mie gick mot shoppingens "fasor" (hon gillar det ju) och jag mot lite kulturell bildning. Jag besokte namligen Picasso museet har i Barcelona som jag blev rekomenderad av Anna. Var mycket intressant, kul att fa se de tidiga verken innan det blev kladd. Okej jag ar inget fan av Picasso, men museet visade ju att killen kunde mala. Sen mottes jag och Mie upp, bada nojda med sina utflykter och begav oss hem till mig och lagade middag. Elise var hemma hos sig, da det var the Ark konsert pa svtplay. Det var meningen att vi skulle motas upp efter men alla tre var sjukt trotta och stöp darfor i sang.
Lordag- mots vid stationen for det bla taget, en sparvagn som varit igang sjukt lange, i stil med lisebergslinjen. Aker den en bit upp pa berget sen var det bergbana som gallde (man kunde ga, men det valde vi klokt att inte gora, hade nog ont i fotterna innan). Malet med de bada transporterna var Tibodabo, berget med ett nojesfalt och kyrka med samma namn. Sag lite konstigt ut nar kyrkan lag precis brevid nojesfaltet, men det ar val praktiskt om man syndar pa nojesfaltet att snabbt kunna fa syndernas forlatelse. Kyrkan var en mycket fin konstruktion, hogt i tak och med sana dar fina malade fonster. Ett av dem stod det Kuba pa, kuba och havana star det ocksa lite overallt. undrar om det har lite med min perceptionsformanga att jag ser kuba och sverige overallt och inga andra lander. Nojesfaltet sag ocksa trevligt ut, vi gick dock inte in. har varken ekonomi och tid for det. Sen hem for mat och kladbyte. Vi skulle pa fontanspel, resturang och klubb och MIE fyllde 20ar:D fontanspelet var valdigt fint, i ett land med vattenbrist....men fint var det. Sen var det att leta upp en resturang som motte vara krav om gott kak till sjyst pris. Vi hamnade pa sailor bar/resturang, maten var god men det var spansk tid som gallde (langsamt). Jag at pizza tropical ar typ som hawaii hemma. sen vidare till travel bar port, ett svensk hak. De har en stor svenskflagga vid entren och svenskar far rabbat:) och vi fick nog lite mer rabatt an vad vi skulle men inte protesterar man for det, 7.5 euro for 2 mojitos och 1 lask. Alltsa typ 70kr kosta hela kalaset, sjukt billigt for att vara Europa och speciellt eftersom jag sedan pa klubben betalade exakt samma for en redbull. De kunde dock inte blanda till mojiton som man skall, de hade ingen lask. Den var dock god enda, rom har man ju druckit forut. Efter det bar det som ni forstatt till en klubb, shoko. Vi borjade dock bli trotta, lang dag och det var inte riktigt vart stalle. Musiken var dunkadunka utan sang och folket dar var lite val piffiga i klackar och shit. Det var dock lite kul att se ett gang tanter/damer som var ute och roade sig och sag ratt coola ut, man behover alltsa inte oroa sig for framtiden. Det ar bara att leva och inte glomma hur man har kul:D Eftersom vi inte gillade det klubben erbjod och trotta som vi var, blev det taxi fard hem. Taxi ar bra smidigt ibland, och denna taxichaffisen var tjotglad. Han fragade massor om sverige var bra att turista i, sjalvklart ar det det man skall bara aka till ratt stad, Goteborg.
Sondag, jag blev ju lite sen, man skulle ju visst stalla om klockan dar pa natten. Tror du att jag kommer ihag sana sma petitesser, ne det gjorde jag inte. Men kom mig i alla fall i vag och mote de andra damerna som dock hade kommit ihag de dar med klockan. Vi sag en park, elises springpark och som jag for stunden inte kommer ihag namnet pa. Sen park guell aven denna sondag, dock bara jag och mie, sa jag fick vara guide. tror jag klarade uppgiften, vi sag iaf parken. Sen hem for packning av vaska och matutfodring, det blev Elise som stod for matlagningen sjalv, thanks, jag packade och mie var och at pa egen hand. Matta och belatna bar det var mot upphamtning av Mie och darefter George Pane och kareoke. Det toppade inte riktigt forra veckan men kul var det. Abba sjongs denna gangen oxa, och det ar alltsa inga svenskar som sjunger utan folk i var alder fran andra lander. Vi blir dock lite pateriotiskt stolta och skriker texten for fulla muggar, denna gangen var laten Fernando, forra veckan var det Dancing Queen. Vi var kvar under hela kareoken som haller pa till 2 och jag och Elise drojde oss kvar lite till, innan sista gemensama taxituren i Barca. Vi sa adjo dar pa sondagsnatten, da jag idag mandag begav mig till en ny stad och nya aventyr, staden heter Valencia. Den verkar mest som en mellanlandning mellan Barca och Alicante. I Alicante skall jag traffa Raquel som jag hade utbyte med i 8an och traffat en gang senare for dryga 2ar sedan. Det skall bli kul men forst lite turistande i Valencia.