Granada och Sevilla

Jag kom till Granada pa en lordag eftermiddag, hela familjen var och motte mig vid stationen och det kanndes trevligt att vara tillbaka. Vi akte hem och jag fick traffa det nya tillskottet i familjen, en liten hund som heter kenia. Marina hade hittat henne losspringade och herrelos en dag sag hon hade blivit omhandetagen av familjen. Det marktes fortfarande lite smatt att hon antagligen blivit utsatt for slag osv. Jag och Marina tillsammans med en annan tjej som jag ocksa traffade genom utbytet, Claudia akte in till Granada. Marina och Claudia bor i en by som ligger lite utanfor Granada. Vi akte in, at creps med choklad. Senare pa kvallen kom aven Lorena och vi alla 4 at lite tapas och sag pa film. De hade en filmsida dar man sokte pa film och kunde se 75min utan reklam och helt gratis. Sen skulle man tydligen vanta 30min lr betala, det rackte med att uppdatera sidan nara ganger sa var vantetiden 1min. Har vi natt liknande i Sverige?
Sondag betyder slaktmiddag, denna sondagen var det paella hemma hos marina. Faktiskt sa avar denna paellan helt okej (jag har innan inte tyckt att paella varit sakskildt gott.) Marina har gor goa morforaldrar, aa foraldrar for den delen med. hennes mamma som ocksa heter marina ar jatte snall och trevlig. Mammor verkar vara det runt om i varlden. Egentligen undrar jag varfor man umgas sa mycket i samma alderskategorier? gamlingar ar trevliga sa aven mammor, jag har kommit fram till att jag trivs ratt bra i sallskap av folk som ar aldre an mig.
Jag turistade inget sarskilt i Granada da jag redan sett allt med guide nar vi var dar med skolan. Pa dagarna var jag hemma och tog det mest lungt. En kvall var vi hela familjen ivag och kollade pa en konstutstallning gjord av en lokal konstnar, med honom sjalv som guide. Dock pratade han alldeles for mycket och avancerat for att jag skulle forsta allt. Men bilderna sager ju en hel del sjalva. Han hade malat direkt pa vaggar och tak, grymt coolt faktiskt och han var duktig. De hade gjort ramar enda runt konstvarken och de ramarna ahade marinas pappa gjort som ar snickare (tror att han ar finsnickare).
Jag var aven med pa en av marinas danslektioner och kolla pa. vilket man inte alls brukar fa lov att gora i sverige. Marina haller dessutom engelska lektioner for barn, nagot som inte jag skulle vaga mig pa och da pratar jag battre engelska an marina. Fast iofs hon pratar minst lika bra som deras larare och pluggar engelska pa universitetet sa de lar sig sakert en hel del.
Jag och marina var inne en gang till i Granada pa shoppingtur, jag kopte vykort och en flaska vin till marinas pappa som pa sondagen (sondag nr2 som jag var dar) blev overraskad med ett kalas. Han hade pa torsdagen fyllt 50ar, pa torsdagen var vi hemma hos morforaldrarna och at tapas.
Som sagt marina och marina hade fixat ett kalas for honom, tror inte att han hade anat natt innan sa det var kul. Det var en tapas buffe ute pa garden tillsammans med slaktingarna och grannparet som de var valdigt bra vanner med.
pa tisdagen gjorde jag smorgastarta som jag aldrig tidigare lagat med det gick bra, alla blev nojda. de tyckte att den var valdigt god och slog fast att sverige hade godast mackor. mamman hade namligen last om smorgastarta pa en spansksida, sa da nar de hade en svenska boende hos sig passade det ju bra att jag tillagade ratten.
onsdag eftermiddag bar jag mig av till Sevilla, har skall jag vara tills imorgon eftermiddag.
Sevilla, alltsa,
torsdagen angades at att strova omkring och se det man skall se, fast visserligen bara fran utsidan men enda. Besokte plaza españa, vilket de har i nastan varje stad, men av de jag varit pa sa ar plazat i sevilla helt klart vackrast. Sa besoker ni nan gang sevilla, missa inte plaza españa. Jag sov aven siesta, for nu borjar det bli riktigt varmt har i spanien och sevilla i synnerhet. temperaturen ligger strax over 30grader, sa man haller sig i skuggan om man skall orka gora natt. Pa kvallen motte jag upp med Mabel, som ar kusin till en av grannarna pa kuba. Jag, mabel och hennes kompis gick for att ata tapas, jag hade redan atigt vid 19tiden for det var inte bestamt att vi skulle ata sa jag ville inte vara hungrig. Vi motes upp runt 21.30, sa maten at vi inte forren runt 22.30. Det komemr bli konstigt att ata 16.30 hos farfar sen, da jag nu ar van vid att som tidigast ata middag kl.19, oftas blir det runt 21. Vi at forst nan slags friterad spenatmassa (som faktiskt smakade gott, jag ar inget stort fan av spenat) och sen kyckling. Resturangen vi var pa var sa smockad med folk att vi at staende, men det var inte alls konstigt har. tank va mycket mat man kunnde salja i puben om folk stod som packade sillar och at. Okejda riktigt sa illa var det inte, men det ar vanligt att man far sta upp att ata. Pavag till och ifran detta stalle sa passerade vi ett torg dar en paroktarkitekt fatt harjat, han hade skapat nan vit futuristisk skapelse. Vilket ar jatte vackert och passande i ett gammalt kvarter, det ar alltsa inte bara i goteborg/sverige som det slosas pengar pa onodigheter.  
Idag var jag pa katedralen som jag blivit rekomenderad att ga till, jag kan inte rikigt tala den katolska kyrkans pralighet. Sen undrar jag, betalar man i sverige for att ga in pa vadstenakloster, uppsala katedral/kyrka, storkyrkan i sthlm? For har i spanien far man betala for att ga in i alla kathedraler, (atminstone valdigt manga av dem)
Sen besokte jag aven ett slott, jag sag mestadels tradgarden, som var valdigt vacker. och snacka om att de kunde gora fracka tratak forr.
nu skall jag ut och ata middag, kl ar nu ca 21 sa det blev sent idag med.

hasta luego!
imon bar det av till malaga som ar mitt sista stopp i spanien for denna gangen

Kommentarer
Postat av: Temyn

En bra text, mycket intressant.

2011-04-27 @ 13:00:54
URL: http://snickare-jonkoping.se
Postat av: Ella Levin

Hej Louise,



Har just funnit din blogg och läser med intresse om dina resor i Kuba och Spanien.



Jag ser att du inte skrivit på ett tag men jag undrar ändå om du vore intresserad av ett samarbete. jag arbetar med att sprida information om språkresor för ett internationellt språkreseföretag som erbjuder resor till både Kuba och Spanien.



Hör gärna av dig om du är intresserad av mer information.



Med vänliga hälsningar,

Ella Levin

2011-10-04 @ 15:32:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0