Bangkok

Idag har det inte hänt så mycket, jag har läst ut ännu en bok, filosoferat och halvsovit under mangoträdet. Den enda smolken i bägaren är att grannens hund som sitter ensam hela dagen har talat om för granskapet att det är inget den tycker är kul.
Glömde att säga att jag var på massage i söndagskväll, de var rätt bra, thaimassage är ju mer välgörande än skön. Phons yngsta son är också här och hälsar på, han kom igår och jag träffade han i en 10min sen åkte han till sitt hotell där han varit hela dagen.

SÅ dags för slut berättandet om staden som fick mig att längta hem eller snarare drabbades av värme slag.

så sist jag skrev om Bangkok var det torsdagkväll och vi gick ut och åt på de stället med tråkigaste maten under vistelsen men som tog bäst betalt.
Fredagen- då begav vi oss till Grand Palace och Wat Phra Kaew på förmiddagen. Det är något som är som ett kulturellt och historiskt måste om man besöker Bangkok. Tycker absolut det var värt sina 400baht i inträde (thailändarna å andra sidan fick gå in gratis). Grand Palace är var det låter, vad man kallar slott, det är i kungafamiljens ägor och där tillexempel kröningen av kungen skedde för ca 50år sedan. De flesta viktiga cermonier (som jag förstod det) i kungafamiljen sker här.
Fick reda på att kungen levde som munk i 3månader för massa år sedan, drottningen skötte hela ruliansen när han var borta. Och mamma musikslingan du tänker på är nationalsången som går två gånger om dagen kl 08 och kl 18. För att återgå till Grand Palace, det är precis så guldigt och smyckat som sig bör.
Sen Wat Phra Kaew som är det man ser först, är det viktigaste templet i Thailand. Det verkar som att de flesta tempel börjar med Wat som betyder tempel-frågade precis phon... Templet är väldigt guldigt, smyckat och den finaste huvudbuddha statyn har ett kläddsplagg typ kappa som kungen byter 3gånger om året, buddhan är en kappa per säsong, vinter sommar och regn.
Att tänka på om man skall besöka dem som man borde göra, ta med vatten - det blir varmt. Man skall aldrig peka med fötterna mot buddha väldigt oartigt. Man måste dessutom ha "anständiga" kläder, långbyxor och skjorta är att rekomendera, har man inte tillräckligt täckande får man mot en deposition låna kläder.

Sen bar det av mot China Town, trodde detta skulle bli intressant och mer givande än havanas kineskvarter där jag bara hittade ingångsskylten sen tyckte jag att det så precis likadant ut. Men Bangkok var vi på, i alla fall vi tog taxibåten- väl värd sina 15baht var, var härligt att komma ut på floden lite där det blåste. För jag fick nog lite smått solsting på GP. Väl framme i China Town, visst märkdes det skillnad, det var kinesiska tecken på husväggarna och såna röd guldiga bollar och drakar. men vi gick en stund bland stånden, det mesta var krimskrams. Vi kom in på en sko avdelning där de flesta stånden bara sålde skor-felet var att man var tvungen att köpa minst 6par. Välkommen till Grosistmarknaden! detta fattar jag dock inte förren efter ett tag och nu var det verkligen dags för mat klockan var närmare 14. Dock verkade alla ställen bara smutsiga, så vi tog taxin hem och fick åter igen kanon käk hos tanten på hörnet. 
Efter denna förmiddags bravader, sov jag siesta på hotellrummet och väntade på att utomhus temperaturen och solen skulle gå ner. Phon hade lust att typ beställa mat till rummet-hon var också helt slut. Men jag vet ju inte om och kanske när jag skulle återvända till Bangkok så jag tyckte det  borde finnas nått man kunde göra på kvällen.

Det blev till att strosa bort och titta på folk på och runt om Khaosan road. Såg lite annorlunda ut på kvällen lite andra försäljare men inte mycket skillnad förutom vid resturangerna stod det två unga tjejer i kortkorta klänningar gärna med nått ölmärke på klänningen, de stod och skulle "locka" till gäster till resturangen och ta hand om de som kom. Sicket jobb, vilket liv får man, tror visserligen inte att dessa tjejer sålde sig, åtminstonde inte på resturangen men endock, alla kommentarer, blickar och tafsande. Fulla idioter är alltid fulla idioter förutom när de är på semester då de blir ännu värre och fler.
Vi strosade omkring och jag i mitt stilla sinne tänkte att det är tur att man är född i sverige. Vi hittade en sko affär med väldigt fina skor så jag tänkte att jag skulle kunna hitta några skor som man kan ha i receptionen  men icke, storlek 40 var för liten, himla skit, det är inte kul när man har fötter som är för stora för de skor som finns. speciellt när man redan känner sig halvt som en jätte när man går omkring och är längre lr lika lång som de flesta thailänska män och tjejerna är en så där 15cm kortare. Men phon hittade ett par fina toffeltypskor som hon köpte. Kvällen till ära blev det nudelsoppa med kykling. Billigaste maten hittils och den var god:)

Lördag- Dags för vattenmarknad något som jag sett framemot och var en av de saker som jag ville se i Bangkok. Vi hoppade över den vattenmarknad som är mest känd och ligger 10mil söder om Bangkok, då folk beskrivigt det som ett antiklimax att åka 2tim från Bangkok för att se den. Phon pratade med personalen på hotellet och det berättade om en marknad som var i Bangkok och som var på dagen. Då jag hade hittat en som verkade bra på nätet förutom det faktum att marknaden började 04 och slutade 10 på morgonen. Vi åkte iväg på denna som receptionisten rekomenderat. Man hyr en longtailboat, de skulle kosta 2000baht för båten men vi fick det för 1500 och åkte ihop med två andra turister. Vi åkte iväg längs med floden och in i kanalerna, mycket mysigt och kul att få se staden från vattnet. På förmiddagen är det en sluss för att komma in i området vi skulle till, slussen var stängd en stund när vi kom dit så båten vände och vi åkte och matade fisk, man köper en limpa bröd för 20bath. Fisken var inte särskilgt vacker utan riktigt ful. Sen när vi väl kom fram till marknaden, vi hade mött lite damer längs med vägen som sålde souvinerer, men den flytande marknaden var en besvikelse. Det var några damer som lagade mat på sina båtar som låg in vid kajen, väldigt imponerande. men sen var resten av marknaden längs med en väg och var som vilket himla marknad som helst. Där fick vi strosa omkring i 40min som verkligen räckte det var ingen stor markand. Sen åkte vi igenom andra kanaler, detta var destomer intressant. Se hur folk levde, vissa i änna riktiga rukel och vissa i ganska flotta villor. Här och var på husen och murar kunde man se spår av översvämingen från i höstas, det syntes att vattennivå varit högre men bara max en ca 1meter. Har inte sett några andra spår på de andra platser vi besökt. Denna marknad kan ja knappast rekomendera, däremot rekomenderar jag varmt en tur på floden och gärna lite in i kanalerna också.
Även denna dag blev det käk hos tanten på hörnet:) hon var så glad att se oss.
Sen dags för nästa grej, jag hade läst om en väldigt stor utomhusmarknad i Bangkok, det vi såg var blandat med unga thaidesigners, konstverk, djurburar, handduksförsäljare och en väldig blandning av saker. Det var dock svårt och förklara att åka skytrain var något jag var tvungen att testa när jag var i Bangkok, och att det inte gick lika bra med taxi. Skytrain var väldigt bra! speciellt i en stad där trafikstockning var snarare regel än undantag. Vi såg ju dessutom marknaden ovan i från och den var minnsan stor. Tror inte vi ens gick igenom hälften, vi gick ju visserligen inte strukturerat så har ingen aning om hur stor del vi gick men ialla fall inte nära hela. Marknaden heter Chatuchak även kallad JJ, och rekomenderas varmt, det var en bra marknad och många av stadens ungdomar verkar shoppa här så det är ju ett bra betyg. Dock gör alla unga thaidesigners sina kläder i en enda storlek, verkar tro att onesizefits all lr så om du inte passar i den storleken skall du inte bära deras kläder. Så det är ett shoppning paradis för den som är storlek smalkortthailänska, alltså är du under 165cm och smal och drar i sverige storlek xs och möjligtvis s. Är man 172cm och inte liten nätt sak så, är det inte lika kul, man ser alla tjejer som har skitcool stil och alla dessa snygga kläder. Och jag hade dessutom dagen till ära klänningen som införsaffades i torsdags, den var gjord för nån som är 160...gah, hade mina svartatightsshorts under men den var liksom kort fast ändå inte. Men jag hittade en klänning som jag tyckte borde passa, men man får ju inte prova kläderna (förståligt, alla e ju svettiga och äckliga.). sen när jag provade den hemma, var den förliten över bysten, det gick ju ändå att ha överseende med, så jag skall göra kjol av klänningen eller om det är nån där hemma som är mindre än mig som vill ha den.
För att återgå till marknaden, så som sagt rekomenderar jag den varmt, men alla som inte är stolek xs, bör ta med sig ett måttband. Sen finns det väldigt mycket mer på marknaden än kläder, köpte ett par skor-storlek 41....men de var väldigt sköna och fina snörsandalertyp. Sen åkte vi tillbaka med skytrainet, man kom inte hela vägen hem med utan man fick åka buss en bit. På vägen till marknaden slog jag nästan huvudet i taket.....
Sen hemma köpte jag grillat, kött på pinnar mycket gott. Just de hon tanten på hörnet har bara öppet på dagen, anledningen till att vi aldrig kunde äta middag där. Vi åt maten och tittade på tv, det var sista kvällen i Bangkok och jag var aningen trött på staden.
Söndag var bara avresedag, taxin tog dock en sväng förbi kungahuset där de faktiskt bor, som var på vägen till minibuss stationen. Sen åkte vi i 110-140 till chantaburi, det finns inga rikitga hastighetsbegränsingar, phon kände inte till några och det finns inga skyltar.

Phon var mamigt bossig genom hela resan, hon ville vara snäll och hjälpsam och ville visa mig Bangkok. Men hon är inte från Bangkok och hade knappt varit där förut, så hon visste inte mer än mig om stan snarare mindre. Då jag läst på lite innan vi åkte dit, så Phon hade språket.
Staden är varm, 30gradig värme är skönt när man sitter under ett mangoträd eller är och badar-inte lika skönt i en stad. Så det blev väl lite mkt i sina stunder.
Sen har vissa ställen massa olika namn och folk pratar knappt engelska och de som gör de har en dialekt som är charmig när man inte måste förstå och jävlig irriterande när man måste förstå.
Stället vi bodde på var suveränt, grymt trevlig personal, frächt och bra sängar, det enda minuset är att badrummet var väldigt trångt, så inget för långa ocheller tjocka personer. Det hette Sourie@Rattanakosin Island. Det ligger på en bakgata som gör att man inte hör trafik men endå väldigt nära till allt.

Tror att jag kommer åka tillbaka till Bangkok men man bör nog få staden i små portioner och man behöver vara väldigt bra påläst, skulle viljat haft en guidebok över stan. För det känns ju som att det finns mycket kvar att se av staden.

kram Louise

Kommentarer
Postat av: Petra

Sjukt segt att jag inte heller är ngn miniplutt, annars hade jag snott klänningen av dig;) låter så himla gött allt du gör. jag kanske drar till uppsala ihelgen om jag får tag i tågbiljett, känns inte riktigt lika ball men nästan;)

2012-01-25 @ 20:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0