Barcelona

jag har nu lamnat denna staden at sitt ode, men det var kul sa lange det varade fast det mest roliga var sallskapet Elise och Mie. Ja aven Mie hade letat sig ner till staden, hon pa en weekend resa. Men for att fortsatta dar jag slutade forra gangen. Manchesterbar blev det pa kvallen och nagon dar hade varit mycket i sverige i borjan av 90-talet, fanns massor av konsertbiljetter fran bla gota lejon, stockholm.
Tisdagen agnades at att strova runt och bara ta det lungt, ladda batterierna da vi skulle kora sten hart turistande nar mie kom. Tisdagkvall spenderades pa en irlansk pub, dock ingen av de tidigare namnda. Har varit pa fler irlanska an spanska pubar, sen ar val iosf just pubar nagot ganska brittiskt/irlanskt. Vi vandrarde aven runt i barrio gothic, den aldsta delen med en massa sma slingrande gator.
Onsdagformiddag vandrade jag och Elise runt i stadsdelen Gracia, dar det fanns massa fina vintage/second hand butiker. Synd bara att man redan har full gaderob och inte massor av pengar, fanns flera fina klanningar men som sagt det finns bara en planet och jag har klader. Vi at aven jodgubbar i solen, som ar odlade inom landet vilket kanns lite exotiskt att man kan ata det i mars. Sen ar ju Svenska gubbar hundra ganger godare. Det fanns aven viktiga budskap at folket; Karnkraft? NEJ TACK!
Pa onsdag eftermiddag mote jag upp MIE som kom till stan:D Efter gatt runt och fixat lite bar det av mot tapas bar:) forsta spanska kulinariska upplevelsen, lite olika tapas ratter och till det dracks sjalvklart Sangria. Det var mycket trevligt att nastan vara fullt gang igen, de som saknades var ju Amanda och Angelica. Efter en tillstallning med mycket skratt och berattelser bar det tidigt av mot bingen. 
For torsdagen agnades at hardcore turistande, vi akte turistbuss de tva turer som fanns. Sa har nu sett lite av allt man skall se som turist i Barcelona tex La sagarda familia (kyrkan som Gaudi ritade och som annu inte ar fardig). Lite av OSbyn, camp nor (barcas arena), hamnen och mkt mer. Forovrigt om jag klagat pa vad man kan kopa i denna varlden, da hade jag annu inte besokt Barca shoppen, du kan kopa barca; barnvagn, sangklader, klader, parmar, pennor, bollar, fotbollsklader, gosedjur, barnleksaker, olglas, shotglas, dricksglas, chips, godis. Sen inne i stan finns det en affar som saljer barca kylskap, eso es locura. Torsdagkvall efter middag pa mitt vandrarhem bar det av till Elises favo klubb i Barca, Apollo. Vi kom lite tidigt, innan klubben oppnat (vi kom kl 12) sa vi gick tvars over gatan for att dricka det som skulle drickas for kvallen, energidricka. Vilket ar ratt bra om man vill halla igang och festa men enda vara nykter.
Detta fik lag ganska nara "Bagdad" som ar Barcelonas kanda strippklubb, män for helvete nar skall de borja anvanda sin fantasi istallet for att utnyttja sina medmanniskor. Blir sa forbannad, bojkotta patriarkatet! (en sak som inte har med reseblogg att gora, borjat folja en serie som handlar om feminism och vart samhalle, finns pa msn.se.)
I alla fall vi drack upp varan energidricka i langsam takt da stallet oppnade 12.30 och man behover ju inte vara forst in. Val inne sa vilken ar forsta bandet man hor (det ar 80-tals tema) jo Roxette, sverige ar minnsan overallt. Har jag berattat att forsta laten pa bussen till Cienfuegos var Abba, chiqutita tror jag bestamt att det var. Och pa kareoke kvallen sjongs Abba, har satt reklam for Hastens sangar osv. Sverige is the shit. Jo for att aterga till Apollo, det blev en mycket trevlig kvall med mycket dans och bra latar. Men män upphor aldrig att irretera, vem har sagt att min midja ar allman plats eller att jag vill prata med kalle och hans hundra polare. Nu var det inte jatte mycket, det var bara en som tog mig om midjan och typ kanske 2-3 som garna ville prata med en. Men fortfarande, at skogen med männen, kom tillbaka nar ni kan uppfora er!
Det blev ratt sent dar pa torsdagskvallen, det var ju sa kul:) vilket gjorde att det enda vi hann med pa fredagen innan elises skolan var en fika. Men det ar ju ocksa trevligt:) Sen strovade jag och mie omkring, tog en glass i solen och bara tyckte att livet ar ratt gott enda:) Sen bar det av till Elises skola for att halsa pa. Efter det skillde jag och Mie pa oss, Mie gick mot shoppingens "fasor" (hon gillar det ju) och jag mot lite kulturell bildning. Jag besokte namligen Picasso museet har i Barcelona som jag blev rekomenderad av Anna. Var mycket intressant, kul att fa se de tidiga verken innan det blev kladd. Okej jag ar inget fan av Picasso, men museet visade ju att killen kunde mala. Sen mottes jag och Mie upp, bada nojda med sina utflykter och begav oss hem till mig och lagade middag. Elise var hemma hos sig, da det var the Ark konsert pa svtplay. Det var meningen att vi skulle motas upp efter men alla tre var sjukt trotta och stöp darfor i sang.
Lordag- mots vid stationen for det bla taget, en sparvagn som varit igang sjukt lange, i stil med lisebergslinjen. Aker den en bit upp pa berget sen var det bergbana som gallde (man kunde ga, men det valde vi klokt att inte gora, hade nog ont i fotterna innan). Malet med de bada transporterna var Tibodabo, berget med ett nojesfalt och kyrka med samma namn. Sag lite konstigt ut nar kyrkan lag precis brevid nojesfaltet, men det ar val praktiskt om man syndar pa nojesfaltet att snabbt kunna fa syndernas forlatelse. Kyrkan var en mycket fin konstruktion, hogt i tak och med sana dar fina malade fonster. Ett av dem stod det Kuba pa, kuba och havana star det ocksa lite overallt. undrar om det har lite med min perceptionsformanga att jag ser kuba och sverige overallt och inga andra lander. Nojesfaltet sag ocksa trevligt ut, vi gick dock inte in. har varken ekonomi och tid for det. Sen hem for mat och kladbyte. Vi skulle pa fontanspel, resturang och klubb och MIE fyllde 20ar:D fontanspelet var valdigt fint, i ett land med vattenbrist....men fint var det. Sen var det att leta upp en resturang som motte vara krav om gott kak till sjyst pris. Vi hamnade pa sailor bar/resturang, maten var god men det var spansk tid som gallde (langsamt). Jag at pizza tropical ar typ som hawaii hemma. sen vidare till travel bar port, ett svensk hak. De har en stor svenskflagga vid entren och svenskar far rabbat:) och vi fick nog lite mer rabatt an vad vi skulle men inte protesterar man for det, 7.5 euro for 2 mojitos och 1 lask. Alltsa typ 70kr kosta hela kalaset, sjukt billigt for att vara Europa och speciellt eftersom jag sedan pa klubben betalade exakt samma for en redbull. De kunde dock inte blanda till mojiton som man skall, de hade ingen lask. Den var dock god enda, rom har man ju druckit forut. Efter det bar det som ni forstatt till en klubb, shoko. Vi borjade dock bli trotta, lang dag och det var inte riktigt vart stalle. Musiken var dunkadunka utan sang och folket dar var lite val piffiga i klackar och shit. Det var dock lite kul att se ett gang tanter/damer som var ute och roade sig och sag ratt coola ut, man behover alltsa inte oroa sig for framtiden. Det ar bara att leva och inte glomma hur man har kul:D Eftersom vi inte gillade det klubben erbjod och trotta som vi var, blev det taxi fard hem. Taxi ar bra smidigt ibland, och denna taxichaffisen var tjotglad. Han fragade massor om sverige var bra att turista i, sjalvklart ar det det man skall bara aka till ratt stad, Goteborg.
Sondag, jag blev ju lite sen, man skulle ju visst stalla om klockan dar pa natten. Tror du att jag kommer ihag sana sma petitesser, ne det gjorde jag inte. Men kom mig i alla fall i vag och mote de andra damerna som dock hade kommit ihag de dar med klockan. Vi sag en park, elises springpark och som jag for stunden inte kommer ihag namnet pa. Sen park guell aven denna sondag, dock bara jag och mie, sa jag fick vara guide. tror jag klarade uppgiften, vi sag iaf parken. Sen hem for packning av vaska och matutfodring, det blev Elise som stod for matlagningen sjalv, thanks, jag packade och mie var och at pa egen hand. Matta och belatna bar det var mot upphamtning av Mie och darefter George Pane och kareoke. Det toppade inte riktigt forra veckan men kul var det. Abba sjongs denna gangen oxa, och det ar alltsa inga svenskar som sjunger utan folk i var alder fran andra lander. Vi blir dock lite pateriotiskt stolta och skriker texten for fulla muggar, denna gangen var laten Fernando, forra veckan var det Dancing Queen. Vi var kvar under hela kareoken som haller pa till 2 och jag och Elise drojde oss kvar lite till, innan sista gemensama taxituren i Barca. Vi sa adjo dar pa sondagsnatten, da jag idag mandag begav mig till en ny stad och nya aventyr, staden heter Valencia. Den verkar mest som en mellanlandning mellan Barca och Alicante. I Alicante skall jag traffa Raquel som jag hade utbyte med i 8an och traffat en gang senare for dryga 2ar sedan. Det skall bli kul men forst lite turistande i Valencia.

Ni far ha det sa gott
Kramar Louise

Kommentarer
Postat av: [email protected]

Hej

Tack för det långa inlägget,var lite rädd att du hade tröttnat på att göra inlägg. Känns som du uppskattade Barcelona bättre än Madrid. Hälsa till Rachel fr. oss! Kram Mapa



2011-03-29 @ 11:44:55
Postat av: Jose

fint inlagg! harligt med sa mycket abba overallt, alla alskar abba!



om du har vagarna forbi barcelona nagon gang igen vill jag bara passa pa att tipsa om lagenhetsformedlingen barcelona-home.com, de har faktiskt riktigt bra lagenheter med bra lage som man har rad med. har kan du se lite vad som finns:



http://en.barcelona-home.com/info-search/list-p/type-flat/city-Barcelona/px-5/arrival-20120401/departure-20120420/



har bott med dom i tre manader nu och ar nojd sa jag kanner att man maste dela med sig av sina basta tips! ;)



ha det sa fint i valencia!



mvh,

jose

2011-04-12 @ 16:13:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0