lokalt turistande

tjoho

detta blir nog  det sista från thailand, Skall berätta om mina senaste dagars strapatser:)

tja vart var vi nånstans, jag har berättat om akvariet och en dags stiltje där efter. så vi e väl framme på onsdag om allt stämmer.

Och i onsdags begav vi oss för att besöka delfinariet. Jag var aningen skeptiskt innan, men det var riktigt bra. Delfinerna showade loss, de hade lärt sig en massa saker utan till, men bäst var det när de på jävelskap skvätte vatten på de som ville känna på dem efter showen. Det gav dem änna en personlighet. Men jag kan ju inte undra hur bra det är och hur långt det är från deras naturliga beteenden att showa så här. Men å andra sidan, vi lever ju i städer och sitter inomhus och vänder papper, det är ju också långt i från våra naturliga beteenden- fast å andra sidan mår vi väl inte jätte bra heller. Men det skulle inte handla om hur vi människor lever våra liv, tillbaka till delfinerna. De var 3 typ trubbnästa och 2 med långsmala näsor -såna som man tänker på när man tänker delfin. Fast de var lite spräckliga i färgen, mot rosa-naturligt jag vet ej, phon sa det men jag vet inte... Delfinskötarna var skickliga på det de gjorde, en av dem stod upp på två delfiner som simmade utan att hålla sig och det är ju verkligen skickligt.

Efter delfinerna. begav vi oss till en litet fänglse, som skapades av fransmännen på 1800-talet när de var här och härjade, det är de som heter farang och efter som få thai kan säga r har det blivit falang som nu innefattar alla utlänningar från västerlandet. Fängelset var en liten mini borg lr vad man skall säga, men det speciella var att fångarna satt på marken och ovanför dem var det en hönsgård -alltså hönerna sket ner på fångarna. inte jätte sjyst fängelse.

sen på hemvägen låg ett berg där munkarna tog hand om aper, så vi stannade nere vid för att se om vi såg nåra apor och de gjorde vi. Vi hade 6st små bananer så de var inte mkt men vi fick iaf hejat på dem, jag har ju sett och hållit apor förut så det var kul å heja på dem.

sen på kvällen kom phon son och de åt middag ihop, man äter liksom olika tider hela tiden här. iaf han försökte prata med mig men det var inte det lättaste då hans engelska var minsagt brisfällig. Phon hade inte heller mycket tid till att översätta då de förbredde för att en plattsättare skulle komma och kakla köket.

TORSDAG
Satt under mangoträdet, var nere och badade och så mycket mer än så gjorde jag inte. De höll på och kakla i köket hela dagen, man känner sig lite dum när man e hemma och inte har nått att göra men endå bara sitter på arslet. Phon och kaj var i stan i ärrenden.

Fredag
Vi åkte till ett vattenfall som ligger utanför chantaburi. Det var inte så mycket till vattenfall, missförstå mig rätt, men det föll inte så mycket vatten däremot var det lagun/sjöar/dammar lr vad man skall kalla det. Och dessa dammar var fulla med karpfisk, som man matade med nått grönt, nån typ bönor/ärtstänger. Och vad de "nappade", de ryckte och slogs om grönsaken. Sen skulle man ju även bada, tämligen obehagligt att bada med  fisken. Det är ingen fara när man matar dem å e beredd på att de kommer nära, men när man simmar å de e nått som nuddar bena lr armarna så e lite halv läskigt. Inte så man skriker, riktigt så sjåpig e jag inte men trevligt e de inte helt. Det var gött och bada i söttvatten, jag gillar sånt lagunvatten det är så klart och friskt, även om det oftast är ganska svalt. Sjöar kan ofta ha massa gojs i sig, å havet e salt med massa farligheter egentligen men lagunen är bara uppfriskande härligt. Vi var på denna utflykten ganska länge endå, sen bar det av hemmåt.

Lördag
Sista riktiga dagen i Thailand, spenderades självklart på stranden! Det var faktiskt ganska skönt och härligt, brukar bli lite smått rastlös men inte igår de var bara skönt. Badade, promenerade, läste och käka de gosaker som Phon kom med. Hon kom med jämna mellanrum för att hålla koll på mig:) Jag lyckades bara bränna mig på magen, halsen å lite på näsan, ganska duktigt endå, var på stranden från 10.30 till halv 4, fyra tiden å smörjde mig bara 2ggr. De var ju sista riktiga solningen. Sen på kvällen bjöd jag på resturang besök, kännde att jag måste gö nått som tack för att jag fått bott här och de tagit hand om mig.

Söndag
Avresedagen, än så länge har jag packat och städat mitt rum. Får nog plats med allt så de e ju bra;)

Kramar Louise

får se när det blir dags för äventyr nästa gång:)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Välkommen hem älskling, här är det vinter och om jag kommer ihåg rätt fr torsdags så förblir det vinter ett tag till.

Det låter som du har blivit brun, kommer inte ihåg att du solat lika mkt tidigare. Längtar till imorgon

Kram

2012-01-29 @ 18:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0