framme i Bangkok

Hej

Nu ar man I Bangkok, och trafiken hit till hotellet var helt galen! Mopederna kor I mellan bilarna och star forst vid alla roljus, se nom de tar nagon lucka kor de aven mot rott och hur som helst bara de snabbt kommer fram. For med bil tar det tid da det ar sa mycket trafik, men nar trafiken kor pa da gasas det for fullt. Vi akte minibuss fran Chantaburi, jag var den enda falangen och idag har det verkligen varit skont med Phon som kan spraket. For det kanns som valdigt fa pratar engelska. Det tog ungefar 4timmar att aka darifran till Bangkok. Jag satt for det mesta och iaktog trafiken och jag minns inte att det var sa mycket nya bilar for om aren? Eller det kan ju ocksa vara regions skillnader men de tar valdigt mycket nya bilar, det ar antigen pikisar eller kostymbyxebilar.

Framme I Bangkok var det dags for strapatsen hitta hotel, och det var inte helt enkelt for taxichaffisarna visste inte vart hotellet lag (inte sa konstigt, ar ju en jatte stad) men de visste inte heller var Demokrati monumentet lag som ar précis har I narheten. Sa Phon fragade runt och vi skulle ta buss, har stannar man tydligen bussarna mitt I gatan visserligen vid hallplatsen men de svanger inte in utan stannar I trafiken och sa far du som passagerare springa ut till bussen. Vi vantade och vantade men varan buss kom inte, sa vi tog taxi och denna chaffis visste var vi skulle ungefar. Vi akte med och han kor oss enda fram till porten, hotellet ligger inne pa en bakgata - bra slipper man hora lite av trafikbruset.  Vi checkar in och vi har en litet mysigt rum pa andra vaningen.  Klockan ar nu ca 15 pa dagen och bade jag och Phon ar sanna som maste ha mat. Phon hor sig for lite I receptionen och vi ater pa ett snabbhak strax utanfor. Aven har ar man enda falangen, det ar en tant som har sitt stand har nastan som ett cyckelkarrestand. Hade aldrig vagat kaka dar utan nan som kunde snacka thai med dem, men det sag rent ut och maten smakade bra. Inte jatte mycket kryddor men hon var val radd tanten for att jag inte skulle kunna ata om hon kryddade. Hela kalaset for mig och Phon mat+dricka 115baht ca 30kr. Helt okej lunchJ

Vi skulle ga pa liten promenade trodde jag, vi kopte massa frukt och promenaden blev runt kvarteret och tillbaka till hotellet. Sa har kakat en av de mest sota mangos hittils och jag ater samma barn (alltsa ater som ett barn –sorligt, pa thaisvenska) .

Sa nu ar det chill time och sa far vi se vad vi hittar pa till kvallen och imorgon blir det nog turisting:)Forhoppningsvis far jag se Bangkok ur lite mer Thai satt an om man akt hit utan phon. Men hon har hittils blivit tjenis med taxichaffisen, mat tanten, receptionisten och bossen pa stallet som tydligen ocksa ar polis. Sa detta blir nog bra, och det verkar som att de flesta fragar vad jag ar for filur for jag hor falang swede -och ar ganska saker pa att det ar jag.

Och ett plus med Bangkok tror inte att det finns mygg har, for det brukar val inte vara mygg I stader? Tror dock att jag précis blev biten. Och det finns inga malaria myggor de ar utrotade daremot finns det mygg med dengefeber

Klart minus ar ju trafiken och avgaserna, bygga ut kollektivtrafiken??

Tjoho over and out:)

Kram Louise


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0