jag har ateruppstatt!

jag har varken dott eller gatt underjorden. det var datorkrangel, internetkrangel, blogg.se krangel osv. tingen har inte verkat for att jag skulle blogga, vilket resulterade i att jag nu inte har skrivigt pa sjukt lange.
Jag mar bra trots, forkyldning, tandvark, saknad av Kuba, Sverige, ogillande av hur man kostruerar hus i spanien. Just nu befinner jag mig i Barcelona, en stad som knappast behover beskrivning. Jag skall dessutom befinna mig har under ratt lang tid for att vara spanien, en ca 2veckor. Jag halsar ju pa Elise som pluggar spanska har, och om lite mer an en vecka kommer Mie ner. Men jag skall kanske inte borja med att beskriva det senast handa, utan ga tillbaka till kuba och det jag har gjort efter forra blogg inlagget.

KUBA
jag hade bara kommit till forsta veckan pa kurs 2 vilket nu kanns som valdigt lange sen.
Vi fortsatte i skolan som vanligt, vi tva elever och lararen. Hon berattade olika historier ur sitt liv och om kuba och fortsatte plugga den spanska verbgrammatiken som ar nastan oandlig. Jag har nu last ca 14 olika tidstempus i spanska, det finns nagra fler men de anvands inte sa ofta, 
modo indicativo= presente, preterito indefinido, preterito imperfecto, futuro, futuro equivalente, condicional simple,preterito perfecto, preterito pluscuamperfecto, futuro perfecto,  condicional compuesto.
modo subjuntivo= presente subjuntivo, preterito imperfecto subjuntivo, preterito perfecto subjuntivo, preterito pluscuamperfecto subjuntivo.
modo imperativo= presente.

Detta ar bara hur man bojer verb, och det finns naturligtvis oregelbundna verb. Jag kan anvanda det hysat bra nar jag skriver men nar man pratar ar det sjukt svart att hinna fa till ratt form, ratt bojning och ratt person.
Min larare var valdigt bra, duktig pa att lara ut och ganska bra pa att forklara sa att man forstod. Jag ar nojd med min tid i skolan. Det enda som var negativt var organistationen runt omkring. Det var hela tiden som tex folks visum strulade. Dels var det for att man inte fick utforliginformation innan over vilka papper man behover ha med sig och sedan for att han som har hand om visumen inte ar sarskild strukturerad och inte riktigt forstatt hur viktigt det ar nar man ar i ett land att ha papper som ar giltiga. Byrokratin ar ett faktum pa kuba, och man vet liksom inte vart man skall borja. Jag tror att jag fick mycket hjalp tackvare att jag ar ung, ensam tjej och folk darfor tog mer hand om mig, tog mig under sina vingar. Sen ar jag dessutom lung och forstaende och aldrig otrevlig (mot folk i allmanhet), men inte for det, villig att aceptera att nan kor med mig eller inte hjalper mig om det ar det som de har som jobb.
Vi gjorde inga utflykter med skolan i kurs 2, inte heller var vi med pa middagen hemma hos Ada som ar tradition for nya elever (vi var ju inte nya). Daremot hade vi en avslutningsmiddag hemma hos den andra lararen Anchel, som jag bara hade nan dag nar Ada var sjuk. Men man traffade ju anda honom mycket och det var han som gjorde utflykterna. Middagen var trevlig, maten var godare an hemma hos Ada, fast jag trivdes battre i det sallskapet. For Anchel hade ju haft en annan grupp svenskar nu nar jag laste kurs 2 med Ada. Vi fick vara diplom dar pa avslutningsmiddagen, och aven denna gangen fick jag exellente.

Jag var mycket med familjen i februari, for hade ju varit och sett det mesta av Cienfuegos under Januari manad. Men jag akte till granstaden Santa Clara och dar blev jag guidad runt av Olga och hennes kompisar. Santa Clara ar staden dar Che Guvaras kvarlevor ar begravda och det finns darfor ett stort monument over honom. Det finns aven ett museeum, men det var tyvarr stangt nar jag var dar. Sen fortsatte guideningen till torget, som var mycket livfullare an torget/parken i Cienfuegos. De hade ocksa en fin teater, ritad av samma arktitekt som ritat Tomas Terry Teratern CF. Efter torget hangde vi ett tag pa Santa Claras Malecon, som dock inte ligger vid vattnet da det inte finns natt hav i Santa Clara. Staden ligger inne i landet, men skulle tydligen bestamt ha en malecon. Efter det byte vi stalle for hangandet och gick till ett cafe som var valdigt for alternativa/konstnarer/rastafaris/rockeres osv. Dar hade nagra vanner till Olga en konstutstallning, som var helt okej men det var en del grejer som inte direkt var nytankande. Sen begav vi oss hem till Cienfuegos, som ar den staden som jag gillar bast. 

Vi hade en avslutningsfest for mig, som var jatte trevlig och skoj. Det dansades, spelades domino, ats och dracks, en lyckad tillstallning:D men festen var en vecka innan jag skulle aka, for fran borjan skulle jag resa vidare pa kuba lite, men sa blev det inte. Men vi brydde oss inte om att byta datum. 

jag akte sorgsen till Havana den 5mars, men jag har redan sa smatt planer pa att aka tillbaka vilket inte gjorde det lika jobbigt att lamna. Men 5mars lamnade jag staden som varit mitt hem for tva manader, dar jag lart kanna underbara manniskor. 

Jag hade lite drygt tva dagar i Havana, flyget till spanien avgick pa kvallen den 7. Jag bodde i casa aven i Havana. vilket var trevligt. Tog en formiddagstur med turistbuss, aven om det inte ar natt jag brukar gora sa hinner man ju se mycket av staden pa kort tid. Aven om det blir ratt turistigt pa de stallerna dar man kliver av bussen, med folk som tigger pengar, saljer saker till hutlosa priser jamfort med vad det egentligen kostar. Forutom den turen, gick jag mest omkring och sag mig om. Havana ar forhallandevis sakert, for att vara en sa stor stad. 
Pa kvallen den 7 gick som sagt flyget, dock en timme tidigare an vad det stod pa min biljett. Blev dock inget problem med det, eftersom de i casat sagt att man skulle vara 3timmar innan pa flygplatsen. Sen kom jag fram i Madrid mycket senare an vad jag skulle. Men det var inga problem sa, det var bara det att det inte stamde med det jag bokat. 

Allmana kuba tips (kommer nog komma fler, om jag kommer pa fler):
Jag tycker att aker man till kuba skall man absolut bo i casa particular, det ar det trevligaste sattet att resa pa. Man kommer nara Kuba, far bra service vilket det ar si och sa med pa hotellerna, man ar aldrig ensam (du kan alltid prata med dem som du bor hos). Sen ar det klart att service och sa ar olika pa olika casan, men i det stora hela ar det mycket battre an hotell.
Akt till Havana sist, sa du vet de verkliga priserna pa saker och ting, visst det ar inte dyrt for oss att betala turistpris men det ar ju sjyst att man vet om att man gor det. Du kanner landet pa ett annat satt om du besokt sma staderna forst. Du kan tex som jag gjorde och ata kuba lunch, pizza som nan saljer fran dorren for nara pesos i stallet for att handla en likvardig pizza pa nan resturang for dollar.
Pa kuba har man tva valutor, conventible CUC som jag kallar dollar och moneda national som jag kallar pesos. Det ar ju inte bara jag som kallar valutorna for dollar och pesos, men valutorna har manga olika namn vilket kan bli en smula forrvirrande. 1 dollar ar 25pesos, "de stallerna som ar for turister" ar det dollar och "de stallerna som ar for kubaner" ar det pesos. Sen ar det ju en och annan turist som betalar med dollar nar det skall vara pesos, vilket uppskattas av den som tar emot det, i och med att dollarn ar vard mycket mer. Pengarna har namligen samma tecken, nar man varit i landet ett tag lar man sig vart man skall anvanda vilken valuta. Sen manga turister ror sig bara med CUC/dollarn.



SPANIEN
Jag kom till Madrid sent pa tisdagkvall, sa mamma och pappa fick boka ett hotell vid flygplatsen. Mycket flashigt sandant blev det, med dator och grejor pa rummet. Men frukostbuffen var inte i klass med City Hotel, vilket visar att vi har en mycket bra buffe. Sen bar det av med metro in till Madrids centrum, for att forsoka leta ratt pa ett vandrarhem som hade hyfsade priser och for att kopa spanskt simkort till mobilen. Simkortet tog manga om och men innan jag fick fixat, lamnade det at sitt ode ett tag pa dan for att ta tag i det storre problemet. Ha nanstans att sova. Gick till turistbyran, fick nara namn och internetadresser. Siderna pa natet hade inte mycket att gora med varndrarhemmet och turistbyran kunde inte hjalpa mig med att boka lr liknade. Sa jag gav mig ivag till det ena, som visade sig vara fullt. Men dar var de iaf vanliga nog och horde med det andra om det fanns rum. Det gjorde det, vilket var skont for jag var riktigt trott efter att slappat alla mina vaskor runt omkring i staden. Vandrarhemmet som jag kom till var helt okej, men de var fullbokade resten av vecka. Sa jag hade bara lost boende fragan en natt. Men nar jag lost den for natten i alla fall, sa akte jag in till stan och fixad mitt spanska simkort. Det ar faktiskt ganska dyrt det har med telefoni i spanien, sverige ar mycket billigare. 
Sen pa kvallen var det dags for nasta rond i vandrarhemsletande, vilket inte gick sa bra. Jag hittade dock ett budget hotell som jag bokade for 2natter. 
Sa tordagen blev det till slut lite ork och tid for sigtsing i Madrid. Strovade omkring och sag mig om, tycker att det ar ett ratt sjyst satt att lara kanna en stad. Det ar forovrigt jatte kallt i spanien, jag hade leggins under mina byxor och tre lager trojor med en riktig tjocktroja ytterst anda fros jag. Jag vet inte om jag namt det tidigare, men spanjorerna vet ju inte hur man bygger hus! Det ar sa himla kallt inomhus, det ar en kyla som jag inte klarar. Det ar mycket varre att det ar 10=15grader inomhus an 15minus ute. Sen ni dar hemma tycker nog inte att det ar sa kallt har, det ligger mellan 8=16 grader. Men nar man ar van vid att temeraturen ligger mellan 25=30 grader sa ar det valdigt kallt, speciellt efter som det ar kallt inne ocksa. 
fredagen hade jag bestamt mig for att jag skulle ga pa de bada stora konstmuseerna i Madrid, vilket visade sig vara ett bra beslut da det regnade hela dagen. Gick forst till Mueso del Prado som har mycket fin gammal konst, romantik, barok osv. Det var kul att fa se en del av de konstverk som jag tidigare bara satt i bocker, men jag tror inte att jag kommer plugga konsthistoria som jag en gang ville. Jag gick mycket och tittade pa hur kvinnor resp. man blev forevigade. De manliga kostnarerna har en stor obsesion for brost, det var nakna brost pa nastan varanda malning. vilket efter ett tag blev ratt storande. Sen hade man iofs lite mer halsosamt midjematt som ideal an vad vi har idag. 
Sen gick jag till Reina Sofia, som har mer modern konst, mycket surealism osv. Sag Guerinica av picasso, vilket var lite frackt iom att det ar en sa kand manling. Men jag kanske skjuter mig sjalv i foten, jag forstar inte mig pa picasso. Varfor han har blivigt sa kand, det ar ju bara en massa kladd. Daremot Salvador Dali som malade surealistiskt men jag maste saga att jag ar imponerad av den teknik han hade. Det ar sa manga olika saker i verken, som gar in i varandra, men pa ett snyggt satt.  De visade aven filmen, den andaluskiska hunden, som ar en hel konstig film, men som vi fick se i skolan. Minns dock inte vilket amne, svenska?
Jag fyllde iaf pa min kulturella kovt ganska bra, och det var kul att fa se allt i verkligeheten.
lordag begav mig tidigt mot Barcelona och Elise, det holl dock pa och bli som Berlin med bussen. Jag och stora marginaler ar inte alltid vanner. Bussresan tog dryga 8timmar, med tva stopp for att ga pa toa och slosa pengar om man ville. Sen sa kom Elise och motte mig pa stationen, vilket var valdigt kul att fa traffa henne. Vi har ju inte setts sen i december, 27 lr 28 for att vara narmare bestamt. Barcelona valkomnade mig med sporregn. Vi lamnade av mina saker pa vandrarhemmet och sen bar det ivag for att fa se hur Elise har det. Traffade nagra av Elises kompisar, vi gick ivag till en bar som var skit skumt/frack inredd, lite madam tusa (hur hon nu stavas)
over det hela. Har i Barcelona borjar man forfesta sjuktsent, vi var bara med pa forfesten som agde rum efter 12 pa kvallen.
sondag ar idag, och an sa lange har det inte hant natt.

kramar Louise


Kommentarer
Postat av: Elise

Var stolt över mig, jag har läst igenom allt fast jag redan hört allt muntligt också ^^

2011-03-14 @ 11:58:28
URL: http://ienstadvidhavet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0