allmana funderingar om livet

tja sana funderingar kanske inte hor hemma pa en reseblogg men det skiter jag i. For pa denna blogg ar jag envaldsharskare och gor precis som jag vill. Vilken vanligtvis brukar innebara att jag precis som alla andra manniskor pa den har planten befinner sig i sitt egna lilla ekorrhjul.

iaktagelser i Barcelona, de finns frukansvart manga skotrar/mopeder/mc och jag undrar varfor? De har en val fungerande metro aven om man i den uppenbarligen kan forlora saker, inget jag markt av och inget jag tanker marka av for den delen heller. Men metron kommer inom som mest 5min mellanrum, absolut inget man kan klaga pa. Sen finns det ju sjalvklart ocksa bussar och man kan ju andvanda de tva ben vi fatt att ga med. Barcelona borna verkar inte alls insett att vi faktiskt star infor och ganska snart paserar gransen for vad var planet klarar av. Det finns tunnor for sopsortering men nar privatpersonen sopsorterat klart och de kommer for att hamta upp skiten slangs allt i samma. For det finns tydlingen inget system for att ateranvanda. Tunnorna finns bara for att det skall se bra ut for EU, sa att de antagligen kan fa lite mer pengar fran den potten och sverige far betala mer. Nu har val inte spanien natt emot sverige sa inte alls, men landet spanien far enda en massa pengar fran EU och fortfarande finns det saker som knappast haller EU standard. Byggnadskonstruktorerna borde ju skjutas, bygga hus med en glas fonster ar rena idiotin. Sen vill de att man skall spara pa el och vatten osv. Isolera husen battre sa slipper ni lagga sa mkt pengar pa uppvarmning. Laste en artikel om att de skulle spara in pa centralvarmen och inte slosa med den, annu har jag inte varit i ett enda spanskt hus som kommer i narheten av att slosa med centralvarmen.

Jobbar vi for att vi skall spendera pengar pa saker som gor att vi vill ha mer och darfor maste jobba annu mer? Jag tror inte att man se ligger pa sin dodsbadd och tanker varfor kopte jag inte en iphone 4 eller den dar klanningen fran gucci. Daremot tror jag att man kan tanka, varfor spenderade jag inte mer tid med mina barn nar de var sma eller varfor stack inte jag och polarna ivag pa den dar segelsemestern som vi alltid snackade om men ingen tycktes ha pengar till. Okej man kanske inte ligger och angrar att man inte gjorde en segelsemester men ni hajjar ju anda vart jag vill komma. Varfor later vi oss paverkas av media och reklam sa mycket, jo for att media och reklamen ar utstuderad in i det minsta for att fa oss att spendera. Pa kuba kande jag inte sa stor behov av att handla, det fanns liksom inget som jag ville ha och inte var jag det minsta olycklig for det. Faktum ar att det ar ganska skont. Men nu har i spaninen vaxt natt slags behov av att shoppa, inte for att jag annu gjort det.
Okej nu ljuger jag, minnet ar bra kort, jag ville visst handla pa kuba. Men det fanns inget att handla, alltsa inget jag ville ha. Men enda, varfor har vi ett behov av att handla klader? Alla som jag kanner har absolut mer an nodvandigt med klader, men anda sager man ah jag behover ett par jeans till, eller en t-shirt till osv. Bara det att inte ens reflekterar over att man sager,till att man behover ett par TILL. Jag skulle absolut kunna anvanda mina klader i flera ar innnan jag skulle behova kopa nya for att de gick sonder. Men hur skulle det bli om alla manniskor helt plotsligt slutade handla klader. For det forsta skulle en himla massa bli arbetslosa, men tank hur skulle samhallet se ut utan alla kladaffarer? vad skulle vi gora med all den ytan? Bostader? Lokaler for organistationer och rorelser? vad skulle vi gora med tiden som kladerna tar idag, tiden det tar att valja ut vad man skall ha pa sig, tiden det tar for att handla kladerna? Hur skulle vi bemota varandra nar vi inte langre kan kolla pa nans klader och ut efter det placera dem i ett fack?


For att beratta lite om vad jag plyssar med, igar var jag och Elise forst pa second hand shopping. Det var harliga vintages butiker med massa gamla coola klader. Jag kopte dock inget, tyckte det var alldeles for dyrt for min smak. Innan jag mote Elise stod jag och vantade pa henne pa ett av de stora torgen har, som var helt tjockt med duvor. Jag kom pa att jag aldrig satt duvungar sa som man ser ankungar, svanungar. Hur lever duvungarna innan de ar fullvuxna? Efter shoppingen kakade vi och sen sa skiljdes vi at, Elise skulle till skolan. Jag tog det lungt och sma pysslade lite. Sen pa kvallen var det happy miercoles, glad onsdag, natt som de har med skolan varje onsdag, att de samlas pa nan bar och far forsta drinken gratis fran skolan. Det var trevligt.
Men tillstandsmyndigheten och nykterhetsrorelsen borde ju fa sketslaget om de aker utomlands, tex pa kuba bestaller man in hela rom flaskor till ett sallskap pa 3pers (de dricker inte upp hela flaskan nodvandigtvis, utan det som ar kvar tar de med sig nar de gar). Har i spanien att skolan bjuder pa forsta dricken, var tror ni hade det funkat pa burgarden? Det ar liksom en slappare installning till alkohol utomlands, fast de har ju inte riktigt supa skallen av sig traditionen heller.

Men men, nu borjar jag bli sa smatt hungrig, det ar ju lite samre med det dar med mat nu nar man sjalv ar kock.

Kramar Louise


Kommentarer
Postat av: Elise

Låter som att du behöver komma tillbaka till Globala för att få utlopp för dina diskussions behov ;P

På tal om pengar som går från Sverige till Spanien - du glömde nämna all turism som Spanien tjänar på Sverige, det är ju liksom väldigt många fler som åker från Sverige till Spanien än tvärtom.

2011-03-18 @ 03:50:36
URL: http://ienstadvidhavet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0